مدیریت امور اداری و رفاه شهرداری اصفهان

وبلاگ معرفی مراکز فرهنگی، مذهبی و رفاهی، مدیریت امور اداری و رفاه شهرداری اصفهان - اطلاعات سفر به ایران

مدیریت امور اداری و رفاه شهرداری اصفهان

وبلاگ معرفی مراکز فرهنگی، مذهبی و رفاهی، مدیریت امور اداری و رفاه شهرداری اصفهان - اطلاعات سفر به ایران

معرفی کامل جاذبه ها و شهرهای نزدیک عباس آباد( از رامسر تا نور)

معرفی کامل جاذبه ها و شهرهای مجاور  



ویلاهای هشت بهشت شهر عباس آباد  



شهرداری اصفهان 



  از رامسر تا نور

 
  
ادامه مطلب را مطالعه فرمایید 
 

جاذبه های رامسر: 

ییلاق جواهرده/ آبگرم سادات محله/ جنگل های دالخانی در جنت رودبار/ آبشار سیاسرت/ پارک جنگلی صفارود/ قله مارکو / کاخ رامسر/ حمام های آب معدنی (گوگردی) در شهرهای رامسر و کتالم و سادات محله

شهرستان رامسر در دامنه جنگلی و زیبای البرز و سواحل زیبای دریای خزر با برخورداری از انوع جاذبه‌های گردشگری و امکانات اقامتی، پذیرایی و تفریحی با لقب عروس شهرهای ایران به عنوان قطب مهم گردشگری در کشور شناخته شده است.

رامسر به علت داشتن کوه‌های پربرف، قله های مخروطی شکل، ریزش باران‌های فراوان در آن و قرار داشتن در منطقه پر آب ایران، از چندین آبشار زیبا و دیدنی با چشم انداز‌های طبیعی و غارهای زیبا، آب‌های سرد و گرم معدنی(با خاصیت های طبی و درمانی)، بوستان‌های جنگلی، چشمه‌ها، دریاچه، یادمان‌های تاریخی، صدها مراکز اقامتی و پذیرایی و تفریحی و به ویژه نزدیکی کوه، دریا و جنگل این منطقه را به عنوان قطب مهم گردشگری در کشور مطرح کرده‌است.

باغات مرکبات، چای، مزارع برنج، ساحل زیبا، مناطق ییلاقی خوش آب و هوا، منابع فراوان آب‌های گرم معدنی، فرودگاه و هتل‌های قدیم و جدید این شهر را به یکی از شهرهای پر گردشگر تبدیل کرده‌است. جمعیت حدودا 110542 نفر

رودهای رامسر: اکثر رودهای رامسر فصلی بوده و در فصول پر باران، دچار طغیان شده و تبدیل به رودی سرکش می‌شوند.رودهای رامسر پس از گذشتن مسافت کمی به دریای خزر وارد می‌شوند که عبارتند از:

صفا رود که بسیار سرکش است در هر دسته چند شاخه شده که شامل: رودخانه زکی محله، رودخانه لاکش محله، رودخانه فتوک محله، رودخانه رضی محله، رودخانه نارنج بن و سایر رودخانه ها شامل: ترک رود، نسارود، چالکرود، سرخانی رود،‌ چالدره رود، ‌پلنگ رود، ‌نمک آبرود، رمک رود، شوراب سررود، برشی رود، میان حاله رود

مجتمع رفاهی تفریحی شهر سبز – تله کابین رامسر:

تله کابین رامسر از کنار ساحل خزر تا ارتفاعات جنگلی  به طول 2 کیلومتر امتداد دارد، که ساحل دریا را به ارتفاعات جنگلی متصل می‌کند، تله کابین رامسر با سرعت 3 متر بر ثانیه، مسیر 2000 متری را در مدت 12 دقیقه طی می نماید و تا ارتفاع 700 متری بالا رفته تا سختی صعود از صخره های رفیع البرز را به سفری آسان و دلچسب تبدیل کند.

مجتمع رفاهی تفریحی شهر سبز رامسر علاوه بر خط تله کابین شامل چندین پروژه اقامتی و تفریحی از جمله: چندین رستوران و کافی شاپ زیبا در یک مجموعه متنوع از چشم اندازهای زیبا و همچنین واحدهای تجاری و فروشگاهی معتبر و متنوع می باشد. پیست کارتینگ، پیست باگی، زمین بازی پینت بال، کلوپ دریایی و جت اسکی نیز از دیگر طرحهای ورزشی تفریحی مجموعه است.

 تفرجگاه های زیبا، آب نمای موزیکال، آب نمای آب و آتش، پارک جنگلی ایلمیلی و آلاچیق های ساحلی نیز فرصت مغتنمی برای گذران اوقاتی شیرین است. از دیگر جاذبه های بی نظیر این مجموعه بزرگترین شهربازی مدرن شمال ایران است که در زمینی به مساحت 2 هکتار راه اندازی شده است.

این مجموعه اقدام به احداث دهکده زیبای جنگلی با کلبه های مجهز به امکانات کامل رفاهی و سوئیت های اقامتی در یکی از زیباترین نقاط سایت کوهستانی نموده و همچنین جهت دسترسی زمینی به این واحدها اقدام به ساخت جاده آسفالت جنگلی نموده است.

مجتمع رفاهی تفریحی شهر سبز رامسر در 5 کیلومتری غرب رامسر و 300 متری چابکسر واقع شده است و یک مجموعه کامل رفاهی و تفریحی است.

هتل قدیم رامسر:

با معماری بسیار زیبا در مرکز شهر در دامنه کوه‌های مشجر و فضای سبز با محوطه‌سازی چشم نواز واقع شده  و در سال 1312 احداث شده است. زیربنای این هتل حدود 5 هزار متر مربع در 3 طبقه است و به لحاظ نوع معماری، زیبایی، موقعیت مکانی و تجهیزات یکی از مشهورترین هتل‌های خاورمیانه به شمار می‌رود.

موزه تماشاگه خزر: این عمارت به کاخ مرمر معروف بوده و در سال 1316در میان باغی به مساحت 60 هزار متر که مساحت کاخ حدود 600 متر می‌باشد با شیوه معماری اروپایی بنا گردیده است. در داخل کاخ گچبری‌های زیبا، سقف بسیار دیدنی با 4 ستون سنگی بزرگ خوش‌تراش، ببر سنگی، مجسمه‌های برنزی و مرمری، تابلوهای نقاشی عتیقه، فرش‌های نفیس، کریستال، منبتکاری‌های استادانه و آثار منحصر به فرد هنرمندان بزرگ ایران و جهان جهت بازدید عموم به نمایش گذاشته شده است.

در این باغ اولین نهال‌های مرکبات اصلاح شده و گونه‌های گیاهی متفاوت و نایاب خارجی کاشته شده که این موزه را به یکی از باغ‌های منحصر به فرد ایران از نظر تنوع گونه‌های گیاهی تبدیل شده است.

شهر کتالم و چشم‌اندازهای زیبای آن به ‌دریا، مزارع برنج و باغات چای و مرکبات در شمال قله، تسلط به تپه‌ها و ارتفاعات سرسبز البرز و روستاهای اطراف و رودخانه نسارود در شرق به این مکان موقعیتی ویژه بخشیده‌است.

آب‌های گرم معدنی رامسر: بخش‌های گسترده‌ای از مرکز شهر رامسر از آب‌های گرم معدنی با خاصیت‌های طبی و درمانی برخوردار است که گردشگران از این آ‌ب‌ها بهره‌مند می‌شوند. وجود این آب گرم‌ها در نزدیکی ساحل دریا ویژگی منحصر به‌فردی به رامسر بخشیده‌ است. در شهرهای کتالم و سادات محله نیز چند وان و استخر آب گرم معدنی وجود دارد که برای درمان بیماریهای پوستی، رماتیسم و دردهای عصبی و عضلانی سودمند است.

 سادات محله در فاصله 5 کیلومتری رامسر قرار دارد، این شهر نیز به داشتن چشمه‌های آب گرم معدنی و چشم انداز های زیبای طبیعی مشهور است.

جواهرده :

جواهرده  (به مازندرانی/گیلکی: جور ده) یکی از روستاهای تاریخی و دیدنی و زیبای در استان مازندران و 25 کیلومتری رامسر در دهستان سخت‌سر و در ارتفاعات ۲۰۰۰ متری از سطح دریا در میان رشته کوه البرز در کنار قله بزرگ سماموس قرار دارد. جواهر ده با طبیعت بکر و جنگل‌های سرسبز که نیمی از سال پوشیده از برف و در فصل تابستان از هوای بسیار مطبوع برخوردار است، این منطقه رویایی، شاهکار طبیعت و نگین فیروزه فام کوه‌های البرز به شمار می‌رود

مردم روستا به دامداری، کشاورزی و باغداری مشغول اند و صنایع دستی آن شامل نمدمالی، سفال، آهنگری و مسگری است . تنها راه ارتباطی جواهرده به رامسر منتهی می شود و از راه کوهستان با قزوین نیز مرتبط است و در گذشته های نه چندان دور با این شهر داد و ستد داشته و از سویی خاطره جنگ میرزا کوچک خان با قوای دولتی را در یاد دارد .

جاذبه های جواهرده عبارتند از: گهواره سنگی، سلاژپشته، شیرسنگی ، چشمه های زیبای طبیعی، مسجد آدینه و گورهای گبری نیز از آثار تاریخی آن به شمار می‌رود.

آثار تاریخی چون مسجد آدینه که گویا در گذشته های دور معبد و آتشکده‌ای زرتشتی بوده است و نیز گورهای گبری که در منطقه پراکنده است از آثار تاریخی آن به شمار می آید. هر چند مسجد آدینه در سال های اخیر در اثر برخورد آذرخشی به درخت زبان گنجشک کنار آن طعمه حریق شد، ولی مسجد کنونی گویای تمدن گذشته نیز است.

جنگل دالی خانی:

جنگل دالخانی، جنگل زیبایی که در میان گردشگران به «دالان بهشت» معروف است و با درختان انبوه و آب و هوای بی‌نظیرش می‌تواند بکرترین تجربه طبیعت‌گردی شما را رقم بزند. دالخانی، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان رامسر است که در ۳۰ کیلومتری جنوب شرقی رامسر و در دهستان چهل‌شهید قرار دارد. نزدیکی جنگل‌های ۶۰۰ هزار متر‌مربعی رامسر به آن، باعث شده این جنگل‌ها به نام دالخانی شناخته شوند. جنگل‌هایی که در مسیر جاده ادامه دارند و بعد از دالخانی شما را به ییلاق جنت رودبار و گرسماسر، اکراسر، گلین و... می‌رسانند که شاید زیباترین تصاویر جنگلی عمرتان را به شما نمایش دهند. جنگل دالخانی در مسیر رامسر به تنکابن قرار دارد و برای رسیدن به آن می‌توانید از مسیر کتالم- هریس (جاده میرزا کوچک‌خان)- دالخانی بگذرید یا از خروجی شهر رامسر شروع کنید و بعد از طی مسیری حدود 7 کیلومتر در مسیر جاده ساحلی رامسر به تنکابن، به سه راهی جنت رودبار برسید. جنگل دالخانی ۲۳ کیلومتر جلوتر در کنار جاده انتظار شما را می‌کشد!

بوستان جنگلی صفارود:  مسیر دسترسی به این بوستان از ابتدای جاده جواهرده در میدان غربی شهر رامسر آغاز و پس از طی 9 کیلومتر و عبور از مسیری زیبا به این پارک در کنار رود صفارود می‌رسد، این بوستان در میان دره و در پایین جاده قرار دارد که پله‌هایی نیز برای ورود به‌آن از جاده ساخته شده‌است و وجود جنگل، رودخانه، آب معدنی، آب و هوای مطبوع به این مکان جلوه خاصی بخشیده است.

گرسماسر(بهشتی در آسمان)

کوهستان سماموس و لپاسر:

در مسیر رامسر به کتالم، مسیری آسفالته، جنگلی و زیبا وجود دارد که امتداد آن به زیباترین و باشکوه‌ترین ییلاق واقع در رامسر می‌رسد و نام آن گرسماسر است. گرسماسر قدمتی تاریخی دارد و در مسیر عبور کوهنوردانی است که جهت استفاده از مناظر طبیعی و زیبای لپاسر به قله 3600متری و پر برف با شکارهای نایاب سماموس راهی می‌شوند. قلعه تاریخی گرسماسر با قدمتی بیش از 10 قرن در مجاورت این روستای باصفا قرار دارد.

غارهای تاریخی رامسر:

•غار گرگرلوکا: این غار دارای شیبی تند بوده و در منطقه صعب العبور از ارتفاعات کوه ایلمیلی با دیواره‌های صخره‌ای قرار دارد. لوکا به زبان محلی به سوراخ و شیار گفته می‌شود.

•غار یاغی لوکا: غار یاغی لوکا دارای شیبی 95 درجه بوده که دهنه بالائی غار 3 متر است و حدود هزار متر از سطح دریا ارتفاع داشته و در شمال غربی رامسر واقع است.

•غار بام بامه: این غار در جنوب هتل و جنوب غربی محله رمک در میان جنگل‌های پوشیده از درختان کهنسال در فاصله 200 متری دامنه کوه قلعه بند قرار گرفته است.

دهانه آن به شکل مثلث بوده و حدود 40 متر عمق دارد و احتمالا در گذشته محل اختفای اشیای با ارزش و عتیقه بوده است. غار بام بامه دیدنی، ترسناک و از عجایب رامسر محسوب می‌شود.

•غار شب پره چال: این غار به علت وجود شب پره (خفاش) فراوان و آویزان در داخلش به این نام معرف شده است.

آبشارهای رامسر:

رامسر به علت داشتن کوه‌های پربرف، ریزش باران‌های فراوان در آن و قرار داشتن در منطقه پر آب ایران، از چندین آبشار زیبا و دیدنی با چشم انداز‌های طبیعی برخوردار است.

آبشار ازارک در منطقه سنگ پشته/آبشار هیسیان در منطقه جنت رودبار/  آبشار چاردر در منطقه جنت رودبار/ آبشار خشکا در منطقه هریس/ آبشار لج و میج در منطقه اشکور رامسر/ آبشار ریزش براز در منطقه جنت رودبار/ آبشار راشمه دره در جواهر ده/ احسینه در منطقه جنت رودبار (بلندترین آبشار منطقه)

 

جاذبه های تنکابن:

ییلاق دوهزار و سه هزار/ دشت دریا سر/ آب معدنی شلف/ آب گرم لیر سر/ غار دانیال/  اثر طبیعی خشکه داران پارک جنگلی چال دره/  قله سیالان/ آب گرم فلک ده/  آبشار فرهاد جوی/  قلعه گردن در جنوب خرم آباد/  راه شاه عباسی/  گورستان های قدیمی معروف به گبری/ صعود به قله سیالان در تنکابن

 

شهرستان تنکابن (شهسوار)، شهرستان باصفا و زیبای با ده ها اثر طبیعی چون رودخانه ها، آبشارها، چشمه ها، و دهکده های زیبای توریستی، منطقه شناخته شده ای در سرتاسر ایران است. پارک های طبیعی متعدد چون پارک ملی خشکه داران، جنگل های معروف دو هزار و سه هزار و غارهایی چون غار خرم آباد، تنها بخشی از دیدنی های این شهرستان زیبا را تشکیل می دهند.

قله مارکوه: قله مارکوه از سلسه کوه‌های البرز است با ارتفاع 500 متر از سطح دریا  و در 6 کیلومتری شرق رامسر و 3 کیلومتری ساحل دریا و محور ارتباطی تنکابن به رامسر واقع است.، قله مارکوه با وسعت ‪ ۶۰۰هزار مترمربع با انواع درخت و درختچه‌ پوشیده شده است، ۳۴۰ پله در ضلع جنوبی کار صعود را آسان کرده است.

 

جاذبه‏ های گردشگری دوهزار و سه هزار تنکابن  

 

جاده دو هزار و جاذبه های آن ......

دهستان دوهزار:  مشتمل بر۳۱ روستا با آب و هوای آن معتدل کوهستانی با تابستان‏های مطبوع و زمستان‏ های نسبتاً سرد است، دره سرسبز دو هزار در ارتفاعات البرز و در جنوب شهر تنکابن، شرایط طبیعی ویژه ‏ای را پدید آورده است. این منطقه فوق ‏العاده زیبا است و چشم ‏اندازه‌ای بدیع کوهستانی، چمن‏زار و جنگل ‏های مرتفع جلگه ‏ای دارد. دره دوهزار یک مقصد طبیعت‏ گردی با جاذبه ‏های متنوع است .

دوهزار نام یک منطقه ی توریستی از توابع بخش خرم آباد شهرستان تنکابن در شمال ایران قرار دارد. آب و هوای دوهزار معتدل کوهستانی با تابستان‏های مطبوع و زمستان‏ های نسبتاً سرد است. این منطقه فوق ‏العاده زیبا است و چشم ‏اندازه‌ای بدیع کوهستانی، چمن‏زار و جنگل ‏های مرتفع جلگه ‏ای دارد. دره دوهزار یک مقصد طبیعت‏ گردی با جاذبه ‏های متنوع است.

یکی از زیباترین مسیرهای جنگلی ایران  جاده دوهزار است که از شهر تنکابن (شهسوار) شروع شده و با گذشتن از جنگل های سبز و زیبای البرز در کنار رودخانه دوهزار موجب خلق منطقه ای توریستی و خیره کننده شده است. تماشای دریای خزر از ارتفاعات کوه های سرسبز البرز لذتی است که در این جاده میتوانید به آن دست یافت.

نزدیکترین نظریه به وجه تسمیه نامگذاری این جاده، این است که به محل هایی با ارتفاع 2000 متر از سطح دریا میرسد.

مردم روستاهای دوهزار به زبان مازندرانی با لهجه گیلانی سخن می‏گویند، درآمد اکثر مردم روستاهای دوهزار از فعالیت‏ های زراعی، باغداری و دامداری تأمین می‏ شود. گندم، گردو، سیب، فندق از محصولات زراعی و باغی این منطقه است. پرورش گل گاوزبان نیز در مزارع روستاهای آن رایج است. دامداری از فعالیت‏ های اصلی روستاییان است و گوشت و لبنیات، از محصولات دامی روستاهای دوهزار است.

این به این منطقه از طریق شهر تنکابن و مسیر زیبای دره دو هزار قابل دسترسی است و جاد‏ه‏ای مناسب و آسفالت دارد. به عبارت دیگر از تنکابن به سمت خرم آباد حرکت کنید و بعد از ۱۵ کیلومتر در مسیر ۲۰۰۰ به منطقه ای به اسم قلعه گردن می رسید از آنجا مسیر دوهزار را ادامه بدهید.

اگر خروجی شهر خرم آباد رو شروع جاده دو هزار در نظر بگیریم مسیر های دیدنی زیر را در مسیر خواهیم دید.

رودخانه دو هزار، رودخانه دو هزار که از ارتفاعات الموت قزوین و تخت سلیمان سرچشمه می‏ گیرد، از حاشیه روستا عبور می‏کند و حواشی بسیار زیبایی دارد. این حواشی زیبا، در فصل تابستان محل مناسبی برای گذراندن اوقات فراغت گردشگران محسوب می‏شود ارتفاعات دو هزار از مناظر زیبای این منطقه است از جمله قله سیالان

آبشار فرهاد جوی:

جاده آسفالته دو هزار و سه هزار که از تنکابن آغاز می شود پس از عبور از خرم آباد به مساحت 2 کیلومتر به منطقه قلعه گردن می رسد که منظره جالبی را در دامنه ارتفاعات کوتاه و جنگلی از جلگه و دریای تنکابن به نمایش می گذارد. در کنار جاده از تونل انحرافی و تاریکی قلعه تنکا که آب و لمرود را به رود سه هزار ملحق می کند آبشاری ایجاد شده که ده متر ارتفاع دارد و تا 50 متر قابل افزایش است در جمع محیطی زیبا برای اتراق مسافران بوجود آمده است.

 چشم انداز سواحل شهسوار:

یکی از زیباترین مناظری که در ابتدای مسیر با اون مواجه خواهید شد چشم اندازیست که از شهسوار و ساحل دریای مازندران میبینید. دیدن خانه های شیروانی در دامنه دید وسیعی در میان طبیعت سبز شهسوار منظره ای دیدنی را برایتان خلق میکند و زیبایی آن زمانی دو چندان میشود که در تمامی دامنه دید شما مناظر به ساحل زیباش شهسوار ختم میشود.

 

آغاز جاده سه هزار:

حدودا در کیلومتر 10 جاده سه هزار از این جاده منشعب میشود، دقیقا جایی که دو رودخانه دوهزار و سه هزار(چشمه  کیله)

به هم میرسند. جاده سه هزار هم جاده بسیار زیبایی است و به نظر از جاده دوهزار بکر تر است. این جاده پس از گذشتن از جنگل های زیبای مسیر وارد منطقه کوهستانی ارتفاعات البرز شده و در این منطقه با گذشتن از مسیر  صعب العبور کوهستانی به روستای پیچ بن و گرمارود در استان قزوین میرسد.

مسیر دسترسی تنکابن به خرم آباد پس از عبور از قلعه گردن به سمت جنوب امتداد یافته و دوراهی لتاک در جنوب شرقی وارد یک جاده خاکی می شود که به طرف منطقه زیبای سه هزار ادامه پیدا می کند دره سه هزار منطقه ای بکر، زیبا با چشم اندازهای بدیع، چمن زارها، جنگلهای مرتفع و جلگه ای، رودخانه پرآب سه هزار در آنجا واقع شده است.

قله سیالان و ارتفاعات گردکوه: این کوه از جنوب به منطقه رودبار الموت از استان قزوین و از شمال به دره دو هزار مشرف است، قله سیالان مرتفع‏ ترین قله شهرستان تنکابن است، که در مسیر صعود دارای مناظری کم نظیر و بکر می باشد. این قله با ارتفاع ۴۲۵۰ یا 4600 متر یکی از جاذبه‏ های مهم و ارتفاع باشکوهی وصف نشدنی از دوهزار می باشد، که در مسیر صعود، مناظر کم نظیر آن بسیار جالب توجه است. این مسیر از میان جنگل ‏های سرسبز و کوه‏ های مرتفعی زیبا می‏گذرد. برای دست‌یابی به قله سیالان، که با شکوهی وصف ‏ناپذیر جلوه ‏گری می‏ کند ۵ ساعت پیاده ‏روی لازم است.

برای صعود به سیالان از دو راه می توان عبور کرد، مسیر اول ˈ زنگشا محلهˈ به ˈ کشکو ˈ و ˈ سلیمان آباد ˈ و مسیر دوم ˈ خرم آبادقلعه گردنˈ و ˈ لتاکˈ است.

آبگرم فلکده (لیره سر)

«آبگرم فلکده»  شهرتش بخاطر آب گرمیست که در دل جنگل و در زیر کلاهک صخره ای است و مخصوص علاقمندان پیاده روی در دل جنگل و طبیعت است، که نهایتا به حوضچه ای از آب گرم منتهی می شود که با دیدن آن تصورش را هم نمی توان کرد که در میان درختان انبوه آبی از دل زمین جوشیده و سرشار از املاح و مواد معدنی غنی است.

آبگرم معدنی فلکده تنکابن، در نزدیکی روستای لیره واقع شده است، مسیر آن از سه راهی خرم آباد در داخل شهر تنکابن و قبل از پل چشمه کیله آغاز و پس از عبور از شهر خرم آباد به دو راهی لتاک می رسد.

مسیر بعدی ما روستای لیره سر (کیلومتر۱۲جاده دو هزار) است. بعد از طی این مسافت در سمت چپ جاده پل فلزی ماشین رویی وجود دارد که ما را به سمت این روستا راهنمایی می کند، از جاده اصلی جدا می شویم و جاده فرعی به سمت لیره سر را پی می گیریم. از خروجی جاده اصلی تا لیره سر،  تقریبا ۳ کیلومتر است که در این مسیر از کنار شالیزارها و زمین های زراعی با صفای این منطقه عبور می کنید. تا اینجای مسیر آسفالته و خوب است.

به روستای لیره سر که رسیدیم و با توجه به اینکه آبگرم در فاصله ۸ کیلومتری شرق روستا و در داخل جنگل قرار دارد، بعد از پارک خودرو در روستای لیره سر، مسیر جنگلی بسیار زیبایی را به مدت تقریبی 2 ساعت طی کرد (البته با خودرو نیز میتوان رفت ولی با توجه به خاکی بودن جاده  و یک شیب بسیار تند پیاده رفتن توصیه میشود، به دلیل خارج نشدن از مسیر و جلوگیری از اتلاف وقت، بهتر است از محلی ها موقعیت خود را جویا شوید)

جاده ای است که از ابتدا جنگلی با درختان بلوط و افرا و گیاهان سرسبز که تنها صدای پرندگان و رودخانه «دو سه هزار» که ما را تا انتهای جاده همراهی می کند که آرامش جنگل را می شکند. بعد از حدود ۲ ساعت پیاده روی، در میان درختان انبوه و به امید دیدن این جاذبه دل فریب به انتهای جاده می رسیم، پایان جاده خاکی، به استخر پرورش ماهی (پایان جاده) ختم می شود و همچنین در سمت چپ به چند کلبه چوبی با سقف شیروانی. کلبه و آلاچیق هایی که برای اقامت موقت ساخته شده است دیده می شود. با چند متر فاصله از کلبه ها، دره ای سرسبز وجود دارد که آبگرم در ضلع غربی و در پایین ترین نقطه دره مشرف به کلبه ها قرار دارد.

به سمت دره می رویم و مسیری پاکوب را با شیبی نسبتا تند و کوتاه که به طرف پایین می رود ادامه می دهیم. بعد از چند قدم پایین رفتن، در سمت چپ شما و زیر یک سنگ نسبتا بزرگ، یک پارچه آبی رنگی خودنمایی می کند. بله، درست حدس زدید به آبگرم فلکده رسیده اید.

این آبگرم هیچ گونه امکاناتی ندارد و کاملا در یک محیط جنگلی واقع شده است. استخر و حوضچه ای چهار در چهار متر و دیواری سفالی که محلی ها برای تعویض لباس ساخته اند و با گونی آبی رنگ و عریضی دورتادور آن پوشانده شده است.

حوضچه ای به عمق یک متر که ورودی آب آن از کف زمین است که این آب دارای املاح معدنی بوده و برای دردهای مفصلی، روماتیسمی و افراد مسن بسیار مفید است.

آب گرم با درجه حرارت متوسط در کنار رودخانه لیرسر و یک چشمه آب سرد به همراه جنگل های انبوه و کوه های پوشیده از درخت برای اجرای تور و گروه های مختلف توریستی بسیار جالب است. چشمه آبگرم معدنی فلکده به سبب دارا بودن خواص درمانی و تنوع زیستی به خصوص گیاهی بستر مناسبی برای گردشگری است.

بعد از 2ساعت جنگل نوردی غوطه ور شدن در آب گرم بسیار لذت بخش تر خواهد بود.

آب معدنی شَلَف:(ارتفاعات سه هزار تنکابن: )

برای رسیدن به آب معدنی شلف بایستی از چند روستا عبور کنیم. از جمله روستاهای قاضی محله، یوج، سرن، شهرستان، درجان و میانرود.

 پس از طی کردن مسافتی در حدود 35 کیلومتر در دو کیلومتری شمال شرق روستای میانرود در غرب رودخانه پرور، آب معدنی شلف قرار دارد، که نیم ساعت هم پیاده روی دارد.

روستاهای این منطقه به جهت داشتن ساختمانها و انبارهای قدیمی گندم و درختان کهنسال ون قدمت بسیار دوری دارد و دیوارهای ساروجی آن گویای تاریخ پر عظمت آن است.

برای رفتن به آب معدنی شف باید از روستاها: قاضی محله، یوج، سرن، شهرستان، درجان و میانرود.  عبور کرد، کنار قبرستان روستای میانرود راه باریک مالرویی که به سمت چپ (مشرق می رود را ادامه داد و با نیم ساعت پیاده روی از این چشمه شفابخش بازدید به عمل آورد.

آب معدنی شلف از مواد قلیایی، نمکی، آهکی، فسفر، اکسید آهن، سیلیس، پتاس، آلومین، کلر، کربنات، منیزیم و اسید سولفوریک تشکیل شده و با دارا بودن خواص طبی فراوان برای درمان بیماریهای مختلف نظیر، امراض کلیوی، سو هاضمه و نقرس، امراض جلدی و دردهای روماتیسم مفید است، اطراف آب معدنی شف، مناطق زیبای طبیعی وجود دارد که جلوه خاصی به آن داده است.

ادامه جاده دوهزار

پرورش ماهی قزل آلا :

سرتاسر جاده دوهزار میتونید حوضچه های پرورش ماهی قزل آلا را دید و خریداری کرد که با استفاده از آب رودخانه دوهزار پر میشوند و بعضی ها هم ماهی تازه کبابی میفروشند. بزرگترین مرکز فروش ماهی قزل آلا رو تو کیلومتر 17 میتونید ببینید.

آبشار سنگ بن چشمه: این آبشار در مسیر رودخانه دوهزار، بالاتر از دوراهی کِلیشٌم و بعد از هلوکله و عسل محله واقع است. این منطقه، طبیعتی به واقع سحرانگیز داشته و مملو از درختان توسکا، افرا و بلوط است. آبشار منطقه سنگ بن چشمه، در شرق رودخانه و در کنار جنگل وسیع سوته چال، نشانه ای است برای راهیابی کسانی که به دیدن منطقه رویایی دریاسر اشتیاق دارند.

 دشت دریاسر:

در مسیر سمت چپ بعد از طی 7 کیلومتر در جاده ای پرشیب و زیبا به روستای سرسبز"عسل محله" میرسد.این مسیر نهایتا به دشت سرسبز و زیبای "دریاسر" ختم میشود.

با عبور از شهر خرم آباد و دو راهی لتاک و پارک چالدره با طی مسافت 25 کیلومتر به کِلیشٌم می رسد از این نقطه در شرق جاده به صورت پیاده در حدود یک ساعت و نیم در مسیر صعود به قله زیبای سیالان دشت زیبای دریاسر وجود دارد . این دشت 200 هزار متر مربع مساحت دارد، ارتفاع دشت از این صحرا 1800 متر بوده و به این خاطر در تابستان دارای آب و هوای بسیارمطبوعی است.

دشت دریاسر در مسیر صعود به قله سیالان قرار دارد این دشت زیبا با آب و هوای بسیار مطبوع و پوشیده از گل‏ها و گیاهان متنوع و چشم ‏اندازه‌ای کوه‏های زیبای هر تنگ لات، خان بن، سیاه کل و کل لات و چشمه‏ سارهای پرآب، یکی از جاذبه ‏های منحصر به فرد طبیعی ایران به شمار می‏ رود.

پارک جنگلی چالدره:

این منطقه به سه بخش تقسیم می شود، این بخش ها شامل کوهپایه ها، روستای لتاک، دو راهی دو هزار و سه هزار می باشد که در حوالی آن مزارع شالی کاری به صورت پلکانی واقع شده و اغلب ساکنان این ناحیه را بومیان منطقه تشکیل می دهند، رودخانه دو هزار در قسمت غربی و سه هزار در قسمت شرقی چالدره قرار گرفته که در تمام فصول سال، پر آب می باشد، پارک جنگلی چالدره تنکابن از سطح دریا 400 متر ارتفاع داد. بوستان جنگلی چالدره با 94 هکتار وسعت در بین و رود سه هزار و دو هزار و محل تقاطع این دو رود قرار دارد. این پارک جنگلی جز جنگل های جلگه ای محسوب می شود.

طبیعت بکر این پارک جنگلی و چشم انداز های منحصر به فردش، نظر هر بیننده ای را به خود جلب می کند.

چالدره پوشیده شده از جنگل های انبوه با گونه های گیاهی زیبا مانند: توسکا، افرا، لرگ، گون، انواع سرخس ها و خزه ها که همگی طبیعتی رنگارنگ را به وجود آورده اند همچنین سنگ های بزرگ گرانیتی که تماما از خزه های جنگلی پوشیده شده اند در سراسر چالدره دیده می شوند.

اقامت در طبیعت چالدره، جنگل گردی ، قدم زدن در ساحل رودخانه و اقامت شبانه در کلبه های جنگلی توسکا، افرا و...، همگی مواردی هستند که نمی توان به سادگی از آنها گذشت، از امکانات موجود در این پارک می توان به آلاچیق های زیبای درختی، کلبه های درختی جهت اقامت مسافران، سرویس های بهداشتی و پارکینگ اشاره کرد.

گرد کوه:

 از دیگر ارتفاعات مورد علاقه کوه نوردان می توان به ارتفاعات گردکوه، که ۱۳۰۰ متر ارتفاع دارد، با شیب ملایم، از فضاهای مستعد و زیبای گردشگری دره دوهزار است نام برد.

دوراهی امامزاده قاسم:

جاده دوهزار بعد از روستای امامزاده قاسم به یک دوراهی میرسد، مسیر سمت چپ به دشت دریاسر و مسیر سمت راست به روستای شانه تراش منتهی میشود.

 روستای شانه تراش:

اگر مسیر سمت راست دوراهی را حدود 3 کیلومتر ادامه دهیم به مجموعه روستاهای منطقه دوهزار میرسیم.

روستاهای زیبای میانکوه، برسه، گلستان، باغدشت، بالاس، چارسر، اشکور محله و شانه  تراش به فاصله کمی در دامنه ای پرشیب قرار دارند. تا این لحظه مجالی برای ادامه این مسیر برایم میسر نبوده .این مسیر نهایتا به روستای پیشکوه در دشت سرسبزی میرسد.

 اهالی روستاهای منطقه دوهزار عموما به دامداری و باغداری فندق،گردو و سیب امرار معاش میکنند. در دهه اخیر حجم ساخت و ساز ویلا توسط اهالی غیر بومی (عموما تهرانی ها) افزایش خیره کننده ای داشته است به طوری که دیگر صاحبان این ویلاها به گونه ای بومی منطقه شده اند. پوشش گیاهی منطقه  دوهزار عموما شامل درختان توسکا، شمشاد، بلوط، راش و افرا میباشد.اکثر ویلاهای منطقه به نحوی ساخته شده اند که چشم اندازی به طبیعت بکر جنگل ها داشته باشند.

یکی از خصوصیات بارز دوهزار ارتفاع زیاد منطقه است که  باعث شده در تابستان نیز هوای  خنک و مطبوعی داشته باشد.

موزه مردم شناسی بَرَسه  دوهزار:

 این مکان در روستای برسه از توابع دوهزار (روستای شانه تراش) واقع است. این موزه در سال 1389 تاسیس شده و فرهنگ، آداب و رسوم منطقه به نمایش گذاشته می شود.

 

 

نشتارود:

 یکی از شهرهای استان مازندران ایران است. این شهر در ۵ کیلومتری تنکابن و مرکز بخش نشتا شهرستان تنکابن است.

نشتارود به علت نزدیکی مناطق سرسبز کوهستانی به سواحل دریای خزر در فصل گرما و تعطیلات از هوای مطبوع و ملایمی برخوردار است. نشتارود نامی است قدیمی با پیشینه‌ای بیش از ۲ قرن و شهری است سرسبز و کوچک با بهره مندی از کم نظیرترین جاذبه های گردشگری، مناطق چشم نواز  که از جلوه های گردشگری و اکوتوریسم برخوردار است. 


منطقه جنگلی سفیدآب و کوه سر، منطقه ییلاقی داغ کوه

سرو دینارسرا هم از دیگر جاذبه های این شهر است، یک منطقه جنگلی به نام دینارسرا دارد که در بخش مرتفع شهر قرار گرفته و از آنجا می توان نمای کلی شهر و دریای آبی شمال را زیر نظر داشته باشید.

آبشار دینار سرا را هم این آبشار هم می توانید با عبور از خیابان ۱۵ خرداد به سمت جنوب ببینید.

آبشار کمیلیه در غرب شهر نشتارود قرار گرفته و دسترسی به آن از طریق خیابان شهید اوجانی (جاده کترا) امکان پذیر

مرداب نشتارود:  مرداب نشتارود در مرکز شهر و به طول ۳ کیلومتر و عرض ۵۰ متر و عمق ۶ تا ۱۰ متر همانند مرداب انزلی و بابلسر موقعیت کم نظیری را برای جلب و جذب گردشگران در این منطقه فراهم آورده است.

در شرایطی که اغلب قریب به اتفاق رودخانه های غرب مازندران، کم عمق، پر سرعت، دارای بستری سنگلاخی و ناپایدار و از همه مهمتر، سیل پذیرند، رودخانه ای که از سلسله جبال البرز سرچشمه گرفته و از جنگل معروف خشکه داران و مزارع نشتارود گذشته و سرانجام از وسط بازار نشتارود عبور می کند و به دریا می ریزد، به عکس همه رودهای این منطقه، نسبتا عمیق و آرام است آنقدر آرام که لقب مرداب گرفته است. مرداب چسبیده به شهر است و تقریبا انتهای تمام کوچه های شمالی جنوبی شهر نشتارود، به مرداب نشتارود می رسد.

امامزاده سید حسین پلت کله واقع در 3 کیلومتری بعد از نشتارود بسمت تنکابن

پارک ملی خشکه داران:  این پارک حد فاصل نشتارود و شهرستان عباس آباد در کنار جاده واقع شده، این منطقه حفاظت شده به عنوان تنها جنگل جلگه ای و بکر و از آخرین بازمانده‌های اکوسیستم های جنگلی جلگه ای شمال ایران با مساحت تقریبی 2 میلیون و 600 هزار متر مربع  مساحت به شمار می رود، انواع مختلف گونه های جانوری و گیاهی مانند توسکا از نوع کرک که در ایران رو به انقراض است سه قلو انجیلی، انار، ممرز، بلوط، لیکلی یا کرات خرمندی، لرگ، ملج، انواع مهم شمشاد، ازگیل جنگلی و یاس وحشی است.

گونه های متنوع و فراوان جانوری نیز از قدیم در آن می زیستند و در حال حاضر زیستگاه حیوانات وحشی نظیر شغال، گرگ، خوک، گربه وحشی و پرندگانی مثل حواصیل خاکستری، قره، غاز، مرغابیها، دار غاز باکلان، اگوت بزرگ و کوچک است. در حاشیه این منطقه نیز یک موزه تاریخی طبیعی ایجاد شده که مجموعه تاکسیدرمی از حیوانات وحش شمال ایران را به نمایش گذارده و همواره مورد استقبال محققان ئ دانش پژوهان است.

قله چارکت (ارتفاع:1440 متر) - چارکت قله جنگلی زیبایی است که در منتهی الیه شمالی دامنه های البرز در حاشیه منطقه عباس‌آباد تنکابن قرار گرفته است. دسترسی به قله علی رغم ارتفاع کم آن آسان نبوده و نیازمند کوهپیمایی یک روزه سنگین است.  یکی از مسیرها از روستای کوهسر است که از ارتفاع 300 متری آغاز می شود. برای رسیدن به روستای کوهسر(گوسر) باید در مسیر جاده عباس آباد به تنکابن به طرف نشتارود حرکت کرد و از دوراهی خشکداران به سوی جنوب به حرکت ادامه داد. تمامی مسیر سرسبز و پوشیده از جنگل های انبوه و زیبا است.

 

معرفی شهرستان عباس آباد

شهرستان عباس‌آباد (عباس آباد، سلمانشهر، کلارآباد) از شهرهای بخش عباس‌آباد در شهرستان عباس‌آباد در استان مازندران به صورت نواری باریک بین دریا و جنگلهای انبوه و دامنه های کوه البرز، در غرب استان مازندران با طبیعتی زیبا رخ می‌نماید این شهر حدودا حد وسط شهرهای شمالی کشور با دسترسی‌های مناسب، با داشتن مناظر سرسبز، سواحل زیبای دریای خزر و دامنه‌های سرسبز کوه واقع شده است.

این شهر از شمال به دریای خزر، از جنوب به منطقه کلاردشت و از شرق به رودخانه اسبچین رود با شهر سلمانشهر (متل قوی سابق) و از غرب با جنگل سرسبز خشکه داران با شهر نشتارود و تنکابن هم مرز و متصل است.

جمعیت شهرستان عباس آباد بر اساس سرشماری عمومی نفوس و مسکن بدون احتساب مهاجرت تا پایان سال 1389 تعداد 47649 نفر می باشد که از این تعداد 27399 نفر شهر نشین و 20250 نفر روستا نشین می باشند.

اقلیم این منطقه به دلیل مجاورت با دریا از سمت شمال، و دیوار رشته کوه های البرز در جنوب، چون سدی باعث جلوگیری و خروج آب و هوای معتدل و مرطوب شده است به طوریکه متوسط رطوبت بین 65 تا 85 درصد، مقدار بارندگی بیش از 100 روز در سال، ارتفاع آن از سطح دریا 2 متر میباشد، یخبندان کمتر از 10 روز در سال، درجه بارندگی 1200 تا 1300 میلیمتر، بیشترین مقدار بارندگی در ماه آبان و کمترین بارندگی در ماه تیر می‌باشد، گرم ترین ماه های سال تیر و مرداد و ماه  های سرد دی و بهمن می باشد، البته در زمستان سال 92 بارش برف سنگینی مردم این شهر را غافلگیر کرد و سبب بروز مشکلات و خسارات فراوانی در این منطقه شد.

وسعت شهر عباس آباد و حریم قانونی آن 400 هکتار و محدوده ی خدماتی آن نیز 460 هکتار است. فاصله طول شهر در امتداد شرقی و غربی8 کیلومتر و عرض شمالی جنوبی، (فاصله دریا تا اولین رشته کوه شمالی البرز7 کیلومتر است.

این شهر در مسیر راه چالوس- رامسر واقع شده، فاصله ی این شهر با چالوس در غرب، 28 کیلومتر و شهرستان تنکابن در شرق 24 کیلومتر و با مرکز استان ساری، 200 کیلومتر و با تهران 250 کیلومتر می‌باشد.

گویش مردم عباس آباد فارسی، محلی (گیلکی) است.

این شهرستان در مجموع دارای 4 دهستان به نامهای لنگا شرقی، لنگا غربی ،کلارآباد شرقی و کلارآباد غربی و 41 روستا بوده که به صورت نواری باریک، بین دریا و کوه به زیبایی هرچه تمام شکل گرفته که به لحاظ همین موقعیت ویژه و منحصر به فرد، جز شهرستانهای شلوغ به لحاظ گردشگری است.

حوزه شهری این شهر شامل محلات پسنده سفلی، بورایش، شهید محله، امرجکلا، گل کوه و محمد حسین آباد قرار دارد و روستاها  در قسمت جنوبی شهر شامل:

امام دشت، مشهدی سرا و زیارت ور، بااوج خیل، سید محله، سجادیه، شجاع محله، پسنده علیاء و سفلی،حیدرآباد، گرداب، پرچور، هردوآبرود، سرلنگا، ماشال آباد، سی بن، کلاکرده، خشکلا، دراسرا، سرتاکرات، طالش خیل، کاظم کلا، ولیکستان، پلنگ کلا، زیارت ور، خزرآباد، اسبچین، جیسای عباس آباد. - محمدحسین آباد، امرجکلا، شل محله، شهیدمحله، تازه آباد، تیلور سر، جمشید آباد، چارز، کیاده، یالبندان، خوشامیان.

رودهای مهم شهر: کاظم رود  و خانی رود

کاظم رود از آبریز های مختلفی سرچشمه می گیرد و پس از مشروب ساختن زمینهای کشاورزی منطقه پسنده سفلی به دریا می ریزد. کاظم رود مهمترین رودخانه بادبی طغیانی 24 مترمکعب در ثانیه و پس از آن خانی رود با 8 مترمکعب در ثانیه و مابقی رودخانه ها با دبی طغیان 4 متر مکعب میباشند. رود های فرعی چهار رود است: عباس آباد رود ،  محمد حسین آباد ،  گنج آبرود و امرجکلا  که متفرعاتی از کاظم رود در منطقه سرلنگا با بتن سد پوشالی به اصطلاح محلی بندگاه جهت شرب اراضی کشاورزی بوجود آمده است.

شغل اصلی مردمان این شهر کشاورزی و باغداری بوده است. کشت برنج، کیوی، پرتغال، نارنگی از مهم‌ترین محصولات این شهر می‌باشد، همچنین پرورش گل و گیاه در این شهر رونق دارد.

گویش مردم  این شهر طبری متعادل می‌باشد ( و به گویش ساروی بسیار نزدیکتر است ). در ایام مهم سال و مراسمهای ملی و مذهبی دارای آئین خاص خود می‌باشند.

در کتاب لنگا نوشته علی اصغر یوسفی نیا در مورد عباس آباد چنین نگاشته شده است:

شهر عباس آباد که مرکز لنگای امروز است از آبادی های جدیدالتاسیس به شمار میرود هر چند با توجه به تعداد نسل هایی از مهاجران که در این مکان زیسته اند شمار عمر آبادی را به بیش از دویست سال میرساند ولی در تاریخ و اسناد و نوشته های قدیمی نشانی بیش از یک قرن و نیم ندارد برای آشنایی بیشتر با گذشته های دورتر عباس آباد اشاره ای میشود به لنگا که در تقسیمات کشوری جدید به نام دهستان لنگا رود و در تقسیمات گذشته به نام دهستان عباس آباد نام گذاری شده است

چارلز فرانسیس مکنزی که در سال ۱۸۵۹ میلادی از این محل عبور کرده چنین وصفی در خصوص آن ارائه می‌دهد. «به دره زیبایی رسیدیم، به همین نام (عباس آباد) موقعیت خوبی دارد و روی پشته‌ای سرسبز و به فاصله کمی از کنار دریا قرار دارد. موقعیت عباس آباد از نقاط بسیاری که تا کنون دیده بودم مناسبتر می‌نمود. نام آن به شاه عباس مربوط نیست و نام یکی از اهالی محل است که بانی آن بوده..... در این محل خانه های بیشماری است . یک قبرستان دارد که مانند سایر قبرستان‌های ایران، هیچگونه تزئیناتی نداشت.» ( سفرنامه شمال. چالز فرانسیس مکنزی. منصوره اتحادیه نظام مافی. نشر گستره. تهران. ۱۳۵۹ (

عباس آباد در فرهنگ فارسی دکتر معین: قصبه مرکزی دهستان لنگا , شهرستان شهسوار(تنکابن امروزی) , در 21 کیلومتری جنوب شرقی شهسوار , سر راه شوسه شهسوار به چالوس , دشت و معتدل و مرطوب , سکنه 500 , آب از رودخانه کاظم رود , محصول برنج – مرکبات -  لبنیات .این شهر  هر ساله پذیرای ده ها هزار توریست از داخل و خارج کشور می‌باشد. مانند اکثر نقاط شمال کشور، باگسترش روزافزون شهرک سازی مناظر سرسبز این شهر درخطرنابودی قرار گرفته ‌است. این فرآیند به قدری شدت یافته که اکثرمردم اقدام به فروش زمینهای کشاورزی خود نموده‌اند.

متأسفانه به مرور زمان، با ترویج شهرک نشینی و توسعه ی آن از سوی مهاجرین و توریست ها اراضی بی‌شماری از مزارع برنج و باغات مرکبات شدیداً کاهش یافت و اندک مزارع برنجکاری و باغات مرکبات در حومه شهر و در روستاهای تابعه باقی مانده است و در حال حاضر زندگی شهر نشینی پر رنگتر از زندگی کشاورزی در منطقه می باشد.

ازاماکن مذهبی این شهر می‌توان به بقعه سیدکیا ابولحسن واقع در مزار شهدای مشهدیسرا اشاره کرد.

مناظر دیدنی:  -جاده جنگلی عباس آباد به کلاردشت ، تیاس (که جداگانه در بخش معرفی چالوس به آن پرداخته شد)

-پارک جنگلی خرماچال واقع در کیلومتر ۷ جاده کلاردشت، -پارک تفریحی مدرس، -پارک ساحلی و طرح توریستی و دریا

اماکن زیارتی : -امامزاده سیدکیا ابوالحسن واقع در زیارت ور مشهدیسرا کیلومتر ۳ جاده کلاردشت، -امامزاده ایوب پیغمبر واقع در پرچور کیلومتر ۸ جاده کلاردشت، -امام زاده آقا سیدعلی واقع در کیلومتر ۳ جاده اصلی عباس آباد سلمانشهر مجاورت هتل گل،  امامزاده آقا سیدعلی واقع در کیلومتر ۱۲ جاده کلاردشت (بعد از دراسرا)– امامزاده سید حسین واقع در تازه آباد 3 کیلومتری به سمت سلمانشهر

روستای سی بن: یکی از روستاهای زیبای غرب استان مازندران در بخش عباس آباد می باشد.

مناظر بکر و زیبای ساحلی دریای خزر در کنار کوههای سر به فلک کشیده البرز با دامنه های پوشیده از جنگل و داشتن چشمه ها و آبشارهای پرآب و زیبا و با داشتن خانه های چوبی و قدیمی منظره ی زیبایی را خلق کرده که در عین سادگی چشم هر بیننده ای را مجذوب می کند، یکی از دیدنی های سی بن حمام قدیمی روستاست که قدمت زیادی دارد و هنوز قابل استفاده است.

نکته و تذکر پایانی: عباس آباد پرخطرترین ساحل استان مازندران

در سالهای اخیر استان مازندران تصمیم گرفته تعداد غرق شده ها را به تفکیک هر شهر مشخص کنند تا مشخص شود پر خطرترین سواحل مربوط به کدام شهر است.براساس این آمار در استان مازندران،  سواحل عباس آباد بیشتر غرق شده ها را داشته و بعد از آن به ترتیب نوشهر و نور جز سواحل پر خطر استان مازندران بوده اند، لذا بهتر است از طرح سالم سازی دریا استفاده شود

 

سلمان شهر (متل قو):

در گذشته به این شهر ساقی کلایه گفته می‌شد این شهر را به متل قو نیز می‌شناختند، مجاورت با دریای خزر و داشتن ساحل ماسه‌ای مناسب در تمامی نواحی شمالی شهر ارتفاعات ییلاقی و جنگلی زیبا در دامنه کوه البرز در نواحی جنوبی شهر، فاصله‌ای اندک بین ساحل دریا و دامنه کوه، و نزدیکی غاری استثنایی به نام غار دانیال جذابیت این منطقه را دو چندان کرده است.

غار  دانیالاین غار زیبا و دیدنی در ارتفاعات رشته کوه البرز از سلمان شهر تا روستای دانیال 4 کیلومتر می باشد پس از رسیدن به روستای دانیال از داخل روستا عبور نموده به رودخانه خرک آبرود (رودخانه دانیال) می رسید از این مسیر تا غار 1 کیلومتر فاصله است، پس از عبور از رودخانه به منطقه چاری می رسیم  که مسیر این منطقه خاکی بوده و500 متر تا قسمت دیگر رودخانه که ابتدای مسیر جنگلی می باشد  ماشین رو بوده که از این مکان دیگر باید بدون وسیله نقلیه و با پای پیاده در یک مسیر جنگلی و زیبا و دیدنی به مدت نیم ساعت مسیر مورب و رودخانه ای را عبور نموده که دیدن آن برای هر گردشگری خاطره انگیز است، غار دانیال با جاذبه های طبیعی و ورزشی فراوان بهشت غارنوردان و طبیعت گردان نام گرفت.

داخل غار بسیار سرد بوده و آب گوارا و سردی هم در داخل آن جاری است مواد آهکی چکیده از سقف غار منظره زیبایی دارد پهنای غار از 2 الی 5 متر متغیر است

طول این غار ۲۱۵۸ متر و عمق آن ۷۴٫۲ متر و ارتفاع دهانه اصلی آن از سطح دریا ۱۶۰ متر می‌باشد و دارای یک دهانه است. غار دانیال دومین غار بزرگ رودخانه ای ایران بعد از غار قوری قلعه پاوه در کرمانشاه می‌باشد، شباهت زیادی بین این غار و غار علیصدر وجود دارد،  زندگی جانوری این غار محدود به پشه، خفاش و آبزیان محدودی از جمله قورباغه و خرچنگ می‌باشد.

معنای نام غار دانیال نام نزدیک ترین روستا به این غار می‌باشد. از دیگر نام‌های این غار می‌توان به کرد کوی و گرده کوه و چاری اشاره کرد

غار دانیال گنج دارد؛ اما از نوع خودش. استلاگمیت‌ و استلاکتیت‌های چند میلیون‌ساله دارد که ساخت هر سانتی‌متر از آنها حدود 100 سال  طول می‌کشد. راهرویی دوکیلومتری که طی میلیون‌ها سال حرکت آب‌های زیرزمینی در سنگ‌های‌ آهک انحلال‌پذیر شکل گرفته. طی تمام هزاران هزار سالی که از تشکیل این غار می‌گذرد، این سنگ‌ها اشکال عجیب و غریبی پیدا کرده.

اینجا راهروهای پرپیچ و خمی دارد که در جایی ارتفاع  سقف آن 50 متر بیشتر و جایی دیگر نیم متر هم کمتر می‌شود. گاهی آن‌قدر تنگ و کوتاه می‌شود که برای عبور از آنها باید سینه‌خیز رفت. دو کیلومتر راهرو و دالان‌های پرپیچ غار دانیال غیراز این گنج‌ها داشته‌های دیگری هم دارد. خفاش‌های غار روزها در سقف غار سروته می‌خوابند. هرچند از حدود 10 سالی که پای گردشگران به این غار ناشناخته باز شده، تعدادشان کمتر شده.

آب زلال این چشمه‌های غار هم قابل خوردن است به شرط آنکه آلوده‌ نشده‌باشند. دمای این آب حدود 17 درجه بوده و دمای داخل غار هم در تمام فصل‌ها ثابت و بین 20 تا 25 درجه سانتی‌گراد است.

 موقع برگشت نباید نگران گم‌شدن باشید؛ چون اگر راه را گم کردید، می‌توانید مسیر اصلی خروج آب را دنبال کنید تا به بیرون برسید.

این محل برای اجرای تور تفریحی در هر گروه سنی جالب و دلپذیر است چون  500 متراول مسیرتا دهانه غار جنگلی بوده  وتا 150 متر اول غارهر گروه سنی می توانند با داشتن امکانات ایمنی بازدید نمایند. اما برای دیدن حرفه‌ای از این غار باید تجهیزات لازم همراهتان باشد.

تیله سرا: از سلمان شهر یک دوراهی است که یک مسیر به سمت تیله سرا که مکان زیبایی است می رود.

 

جاذبه های چالوس :

جاذبه ها:  جاده چالوس/ دریاچه ولشت/ مرزن آباد/ روستای دلیر/ ییلاق کلاردشت/ دره رودبارک/ پارک ورگاویج/  پارک جنگلی فین/ دیوچشمه/  علم کوه/  آب معدنی دلیر/ غار یخ مراد/ یخچال طبیعی حصار چال/  پارک بنفشه/  کاخ چای خوران/  کاخ اجابیت/ دژ باستانی قلعه گردن/ ییلاق کلاردشت و روستاهای زیبای پیرامون آن(دره رودبارک)/ مجموعه تفریحی و سرگرمی نمک آب رود (سورتمه، تله کابین و...)

چالوس: چالوس از شهرهای مهم و تاریخی استان مازندران است و در جلگه‌ میانی‌ سواحل‌ دریای‌ خزر در مجاورت شهرستان ساحلی نوشهر قرار دارد. چالوس در دهه اول قرن 14 شمسی (1310) با پشتیبانی دولت وقت آرام آرام به صورت شهری سازمان یافته در آمد و امروزه به شهری زیبا با امکانات فراوان جهانگردی تبدیل شده است. با راه‌اندازی بزرگراه 120 کیلومتری جدید تهران - شمال، موقعیت استراتژیک این شهرستان تقویت می‌شود.

کاخ چای‌خوران:

کاخ چای‌خوران را هم می توانید در جنوب میدان معلم چالوس و در منطقه‌ای موسوم به محوطه کاخ ببینید. این کاخ از بناهای دوره پهلوی اول است و بنای آن در محوطه‌ای به مساحت تقریبی 4هزار متر مربع در یک طبقه و زیر زمین احداث شده‌است.

این کاخ به منظور استراحت موقت و کوتاه مدت بکار می‌رفته، مصالح عمده آن از سنگ و آجر تشکیل شده. ساختمان کاخ بامی دارد که به شیوه خاصی نرده چینی شده است. نفوذ معماری اروپایی در ساختمان کاخ نیز به وضوح مشهود است.

دبستان پروین اعتصامی: دبستان پروین اعتصامی در ضلع شمالی خیابان امام شهر چالوس قرار دارد. در سال ۱۳۱۲ خورشیدی همزمان با احداث کارخانه حریربافی این بنا به عنوان رستوران کارخانه ساخته شد و در سال‌های ۱۳۲۰ تا ۱۳۲۴ مرکز فرماندهی نیروهای ارتش شوروی سابق بود. ساختمان مدرسه از یک طبقه و زیرزمین تشکیل شده‌است و ورودی آن در جهت جنوبی و دارای سردر تزئینی است.

پارک جنگلی چالوس:  پارک جنگلی چالوس «فی ین» در 7 کیلومتری جاده چالوس ـ تهران واقع شده است. رودخانه چالوس از کنار آن می‌گذرد و ویژگی خاص و جالبی به آن بخشیده است. در این پارک، اردوگاهی احداث شده که کلبه و کومه‌هایی برای اقامت مسافران دارد. این پارک امکانات خاص تفرجگاهی نظیر میز، نیمکت و جایگاه بازی کودکان نیز دارد.

مرداب کندوچال: مرداب کندوچال در میان جنگل انبوه «فی ین» چالوس قرار گرفته است. غیر از درختان جنگلی که دورتادور آن را فرا گرفته اند، پیرامون و سطح مرداب نیز پر از نی و گیاهان مردابی است. این تالاب یک هکتار وسعت و حدود 4 تا 5 متر عمق دارد. آب این مرداب از چشمه های اطراف تأمین می شود و شیرین است.

بقعه متبرکه سید محمد: بقعه متبرکه سید محمد در روستای زوات واقع در ضلع جنوبی کمربندی چالوس به تنکابن قرار دارد. بنای اصلی مقبره به صورت ۸ ضلعی می‌باشد که گنبدی ۸ وجهی بر فراز آن استوار است. گنبد بقعه از نوع دوپوش است.

 

جاده چالوس (جاده 59) چهارمین جاده زیبای جهان

جاده چالوس یکی از مهمترین جاده‌های کشور است که از میان شهر کرج در استان البرز شروع و به شهر چالوس در مازندران وصل می‌شود (در سال 1312 مورد بهره برداری قرار گرفت و پیش از آن تنها یک جاده مالرو بوده است).

جاده چالوس توریستی ترین جاده ایران و از زیباترین جاده های جهان، با طبیعت کم نظیر خود یکی از دیدنی ترین تفریح گاه های کشور به شمار می رود، بی نظیرترین مناظر و چشم اندازهاى بکر و طبیعى و از پرطرفدارترین مسیرهای منتهى به شمال کشور می باشد که همین امر گاهی سبب ترافیک های سنگین در تعطیلات می شود. کل مسیر به تنهایی یک اثر گردشگری و تاریخی است در این مسیر آبشارها، چشمه ها و زیبایی‌هایی فراوانی وجود دارد که تقریبا اکثر مردم از دیدن آن محروم مانده ند و با عجله سعی کرده اند خود را به کنار دریا برسانند!

با ساخت سد امیر کبیر (سد کرج) در سال ۱۳۴۰ به جاذبه‌ها و زیبایی‌های این جاده افزوده شد و در اندک زمانی این جاده به یکی از تفریحگاه‌های مهم گردشگری ایران تبدیل شد.

تونل کندوان: در اردیبهشت ماه سال ۱۳۱۴ شمسی ساخته شده و تونلی است به مسافت یک هزار و ۸۸۶ متر و عرض پنج الی هفت و ارتفاع شش متر که کار ساخت آن چهار سال طول کشید و در سال ۱۳۱۸ به بهره‌برداری می‌رسد. با احداث این تونل ۱۳ کیلومتر از مسیر مرکز کرج به چالوس کاسته شد، به نقل از گفته‌های شفاهی از مردم قدیم، کارگران به سختی و بدون تجهیزات برای کندن این تونل در دل کوه اقدام کردند، (گفته می‌شود با یک سکه پنج ریالی که در آن دوران ارزشمند بود تشویق می‌کردند و گفته می‌شود به ازای هر کلنگ پول داده می‌شده‌ است).

کاروانسرای سر قله کندوان:

 کاروانسرای سنگی پای قله کندوان یکی دیگر از کاروانسراهای کوهستانی چالوس است که در فاصله 200 متری شمال تونل کندوان قرار دارد و به صورت چهارضلعی در ابعاد 9 در 22 متر در امتداد شمالی ـ جنوبی ساخته شده است. این کاروانسرا از 2 ردیف طولی سنگ های گنبددار تشکیل شده که امروزه ۵ گنبد بخش شرقی کاروانسرا باقی مانده‌است

آبشار هریجان: آبشار هریجان مشرف به روستایی به همین نام در نزدیکی گردنه هزارچم در جاده تهران ـ چالوس قرار دارد. این آبشار بیش از 9 متر ارتفاع دارد و یکی از زیباترین آبشارهای رشته کوه البرز است، آبشار هریجان با آب فراوان، فضای مرتفع و بیشه ای وچشم انداز کوهستانی، دره‌ای و جنگلی از فراز کوهی سنگی با پخشابی ویژه سرازیر و در پایین دست به آبشارهای متعددی تبدیل می‌شود.

 

مرزن آباد

مرزن‌آباد شهری زیبا و سرسبز با آب و هوایی کوهستانی و معتدل، از توابع کلاردشت است، فاصله تهران تا مرزن آباد 170 کیلومتر است و طی کردن آن با توجه به پیچ و خم جاده حدود سه تا چهار ساعت زمان می برد، این شهر در 25‌کیلومتری چالوس واقع شده است و در شرق و غرب آن دو منطقه مهم توریستی کلاردشت و کجور قرار گرفته که هر کدام از آنها به نوبه خود دارای مناطق گردشگری بکر و طبیعی بی‌نظیر هستند.

در وسط این شهر پادگانی از قدیم ساخته‌اند که در حال حاضر نیز دایر است و بسیاری از جوانان کشور که در پادگان آموزشی آن خدمت کرده‌‌اند به خوبی می‌شناسند.

مردم مهربان و مهمان‌نواز مرزن‌آباد به گویش مازندرانی تکلم می‌کنند. درآمد مردم منطقه از طریق گردشگری، ‌دامداری و کشاورزی تأمین می‌شود. این بهشت گمشده در میان کوه‌های بلند و دره‌ای قشنگ پنهان شده و دارای جاذبه‌‌های طبیعی و تاریخی متنوع است.

مناطق و روستا‌های تابعه مرزن‌آباد به قدری زیبا و جذاب هستند که اگر یکبار به این مناطق سفر کنید در دفعات بعد دیگر نمی‌توانید در آن توقف نکنید و از دیدن مناظر آن چشم‌پوشی کنید، از جمله می‌توان به: اشکارلت، باندر، دلیر، ‌سنار و... را نام برد که با داشتن طبیعت بکر و زیبا و چشمه‌‌های آب‌گرم و دریاچه زیبا پذیرای گردشگران داخلی و خارجی هستند.

روستای دلیر

از هزارچم به سمت مرزن‌آباد، بعد از دزدبن جاده‌ای به سمت دامنه‌‌های علم‌کوه از جاده چالوس منشعب می‌شود که در عین حالی که جالب و دیدنی است، شما را به ییلاقی زیبا و سرسبز می‌رساند، ادامه این جاده که در زیبایی بی‌نظیر است، شما را به دهکده دلیر با مردمانی سخت کوش و میهمان نواز رهنمون می‌کند. روستایی که در بین تخت‌سلیمان، علم کوه و حصارچال و در همسایگی طالقان و مرزن‌آباد درکلاردشت، با زیبایی خیره کننده رخ می‌نماید.

مسیر پر از درخت جاده را که طی می‌کنید به چشمه‌ای پر آب می‌رسید. همینطور که از تماشای طبیعت زیبا لذت می‌برید راه را ادامه دهید تا در ارتفاع حدود 2300 متری از سطح دریا به دهکده زیبای دلیر برسید. و تازه در می‌یابید از مشاهده چه زیبایی‌هایی محروم مانده‌اید.

از جاذبه‌‌های گردشگری و طبیعی آن می‌توان چشمه‌ آبگرم در دوکیلومتری روستا، آبشار، ‌دریاچه، قله زرینه‌کوه و امامزاده را نام برد. رودخانه‌ای هم در نزدیک روستا است که در آن ماهی قزل‌آلا و آزاد را می‌توان دید.

روستای دلیر پوشش گیاهی و جانوری بی‌نظیری دارد. از جانوران وحشی منطقه می‌توان به گرگ، ‌خرس، بزکوهی، خوک و پلنگ اشاره کرد. پرندگانی چون کبک دری، سار و مرغ کوهی نیز اکوسیستم جانوری این روستا را تشکیل می‌دهند. گیاهانی نظیر بابونه، ‌گل‌های وحشی، تره‌کوهی و.... در کوه‌های اطراف این روستا رشد می‌کنند.

دریاچه سد دریوک:

این دریاچه که در حدود یک هکتار وسعت دارد، روبروی دره ولی آباد هزارچم و در دامنه کوه دال کمر قرار گرفته است. عمق آن حدود 5 متر است و آبی شیرین دارد و اطراف آن را مراتع و مرغزار احاطه کرده است. به همین جهت این دریاچه مامن و زیست گاه پرندگان بومی و وحشی است.

درماه های زمستان نیز پرندگان مهاجری مانند غاز و مرغابی در اطراف آن مشاهده می شود. اقلیم مناسب و فضای طبیعی و دلنشین آن با چشم اندازهای بدیع، جلوه تفرجگاهی جذابی را به این دریاچه بخشیده است.

از آن جایی که این مجموعه دریاچه‌ها دارای راه‌های دسترسی، محوطه های اتراق، چشم اندازه های طبیعی، مرغزارهای وسیع، پرندگان گوناگون و همچنین استفاده های طبی می باشند، قابلیت‌های فوق‌العاده مناسبی برای ایجاد و احداث کانون‌های تفرجگاهی، زیستگاهی و پژوهشی دارند.

دریاچه ولشت:

دریاچه ولشت، نگین آبی کلاردشت یکی از دریاچه های آب شیرین ایران است. این دریاچه در عمق تپه های شرقی کلاردشت در کنار دهکده سما و در نزدیکی منطقه کوهستانی تخت سلیمان علم کوه واقع گردیده است. وسعت آن حدود 20 هکتار و عمق متوسط آن 20 متر می باشد و یکی از 10 دریاچه آب شیرین کشور می باشد، به همین دلیل شرایطی ایجاد شده که مأمن پرندگان مهاجر، ماهی و سایر آبزیان باشد.

بهترین راه دسترسی از سمت تهران و کرج به طرف چالوس، 5 کیلومتر بعد از مرزن آباد از جاده چالوس منشعب شده، از جاده ای آسفالته اما پر پیچ و خم بالامی رود(حدودا 4 کیلومتر) بعد از پل کجور و گذر از سربالایی ها و پیچ های جنگل، به روستای نسار می رسد، در ادامه جاده ای خاکی و ناهموار شما را به دریاچه خواهد رساند، این دریاچه به دلیل قرار گرفتن در یک گودال بزرگ مشرف به تپه‌های کم ارتفاع، از دید پنهان است.

دریاچه ولشت به دلیل چشم انداز سبز و طبیعت منحصر به فرد آن از جمله دیدنی ترین میراث طبیعی کشور محسوب می‌شود که این امر هر ساله بسیاری از گردشگران را برای بازدید از این منطقه جلب می کند.

ولشت محیط زیست بسیار مناسبی برای انواع ماهیان است. ازجمله ماهی‌‌های موجود در این دریاچه می‌توان از ماهی قزل‌آلا و اردک ماهی نام برد، ولشت زمستان ها یخ می زند.

گویش مردم این دو بخش کاملاً‌با هم متفاوت است. مردم یک بخش به گویش مازندرانی و بخش دیگر به گویش کردی حرف می‌زنند، در سنار هتلی هم جهت اسکان گردشگران ساخته شده است.

دریاچه ولشت و تمامی محیط اطراف آن حفاظت شده است و در لیست مناطق حفاظت شده سازمان حفاظت از محیط زیست به ثبت رسیده است.

آبشار اکاپل: آبشار اکاپل در جنگل کوهستانی سردی چال کلاردشت واقع شده و چشم انداز و مناظری بدیع دارد. همجواری این آبشار با ییلاقات کلاردشت و زیبایی طبیعی آن که دریاچه ولشت را نیز در خود جای داده، قابلیت تفرجگاهی آن را به طور فوق العاده‌ای افزایش داده است.

 

کلاردشت (دهکده ای خوش آب و هوا در آسمان)

کلاردشت دشت وسیعی در استان مازندران و ۴۸ کیلومتری شهر چالوس در دامنه سلسله جبال البرز است که با قله تخت‌سلیمان، شهر عباس‌آباد در کناره دریای خزر، ‌کجور و چالوس و طالقان و کوه‌های الموت هم‌مرز است.

در اکثر روز‌های تابستان که در کناره دریا به علت شرجی بودن هوا، مجال توقف از انسان گرفته می‌شود، کلاردشت پوشیده از مه می‌شود و در تابستان آب و هوایی خنک و اما در زمستان گاهی دمای هوا در آن به 25 درجه سانتیگراد زیر صفر می‌رسد. واقع شدن کلاردشت در ارتفاع و در کنار قله‌‌های اطراف آن باعث شده که رطوبت در آن نباشد، به همین علت بارش باران در این منطقه به بارش برف تبدیل می‌شود.

کلاردشت دو مسیر ارتباطی دارد. نخست در جاده چالوس از مرزن آباد منشعب شده و با طی مسیری ۲۰ کیلومتری، جاده دوم از عباس‌آباد واقع در جاده کرانه خزر، از شهر عباس آباد منشعب شده و با طول ۲۵ کیلومتر پس از گذشتن از جنگل‌های متراکم و بسیار زیبا و کشت دیم کشاورزان در ناحیه مکارود به غرب کلاردشت می‌رسد.

کلاردشت مشتمل بر ۳۹ آبادی است که هر کدام به نوبه خود زیبایی وصف‌ناپذیری دارند، از جمله:

حسن‌کیف(مرکز شهر و استقرار مکان های اداری)، گرگپس، مکارود، پیشمبور، لاهو (اولین مدرسه به سبک جدید در سال۱۳٠۱در این روستا تاسیس شد) ، رودبارک(پارک شهر در انتهای آن قرار دارد)، کردیچال (اولین بانک کلاردشت قبل از انقلاب در این روستا احداث شده و همچنین دومین مدرسه کلاردشت پس از لاهو در سال۱۳٠۶در این روستا تاسیس شد.کردیچال بعد از شکر کوه قدیمی ترین محل محسوب میگردد) و.... ، جزو ییلاقات منطقه با آب و هوای منطقه سرد کوهستانی می باشد.

کلاردشت دارای چشم اندازهای طبیعی و فرهنگی دیدنی و جذابی هستند.

جنگل مجل، روستای اجابیت و کاخ سلطنتی رضا خان، پی قلعه و شهرک گلدشت، مکارود، جنگل کلاردشت، چشمه های آب گرم، یخچالهای طبیعی کلاردشت و ...... از دیدنی های دیگر کلاردشت محسوب میشود.

علم کوه و کوه تخت سلیمان:  در منطقه کلاردشت ۴۵ قله با ارتفاع بیش از ۴۰۰۰ متر قرار دارد که نمونه کم‌نظیری را بوجود آورده است. قله علم کوه با ارتفاع ۴۸۴۵ از سطح دریا متر بلندترین آن‌هاست و پس از دماوند دومین قله مرتفع ایران به شمار می‌رود. بیشتر شهرت این قله به خاطر دیواره‌ایست که در دامنه شمالی آن واقع است و دارای فنی‌ترین و سخت‌ترین مسیرهای سنگنوردی و دیواره‌نوردی در ایران است و یکی از هشت دیواره سخت گذر جهان است. کوه تخت سلیمان نیز که در افسانه ها از آن به جایگاه ازدواج «سلیمان (ع) و بلقیس» یاد می‌کنند با ارتفاع 4650 متر یکی از دیدنی های این منطقه به شمار می رود. در منطقه تخت سلیمان کشور ایران در تپه‌‌های قدیمی این شهر آثاری از دوران قدیم وجود دارد که نشان از قدمت این منطقه دارد.

همچنین رودخانه ها و چشمه های زیادی در آن جاری است که مهمترین آنها رودخانه سرد آبرود است. چشمه آب سرد رودبارک و امیر چشمه در قسمت انتهایی رودبارک و در مقابل رودخانه سردآبرود با آب فراوان و خروشان، یکی از زلالترین رودهای ایران است، زیبایی خاصی را به این بخش از کلاردشت داده است.

رودخانه سردآبرود با آب صاف و زلالی که دارد از یخچال‌‌های طبیعی و دائمی کوه‌های اطراف و از چشمه‌‌های دائمی سرچشمه می‌گیرد. این رودخانه برای پرورش و تکثیر انواع ماهی‌‌های قزل‌آلا و آزاد بسیار مناسب است.

جنگل ازو که مسیرش از روستای ولبالدر یک کیلومتری غرب حسن کیف است طبیعت جهانگردان هنرمند و هنر دوست است. منطقه اصلی جنگل ازو دشتی سرسبز همچون فرشی نگارین بوده که تار و پودش از سبزه و بنفشه است. کوه گرگ، دشت جو پشت، عسلک و مازیگاسر و برخی جنگل های دست نخورده دیگر ، بخش هایی از جنگل ازو به حساب می آیند.

در جنگل‌های کناره کلاردشت درختان توسکا، سپیدار، بلوط، افرا، ‌راش و در دامنه ارتفاعات آن زرشک، ‌تمشک، ‌گل‌های وحشی، ازگیل و زالزالک به وفور دیده می‌شود، انواع گیاهان فصلی و خودرو در فصل‌های مختلف سرسبزی این منطقه را تأمین می‌کنند. در جنگل و کوه کلاردشت بزکوهی، ‌خرگوش، گوزن، خرس، ‌پلنگ، قرقاول، کبک، زاغ، بلدرچین و.... زیست می‌کنند.

متاسفانه با اینهمه زیبایی کم نظیر در جای جای آن پر از زباله هایی است که از هموطنان عزیزی که از این موهبت الهی استفاده کرده اند به جا مانده است  و مانند اکثر نقاط زیبای کشور، با از میان رفتن طبیعت، شاهد رشد قارچ گونه انواع ویلاها رنگارنگ بوده‌ایم، از رونق بازار املاک همین بس که بیشترین مکان تجاری شهر، بنگاه های مشاور املاک می باشند.

تپه کلار:

کلار نام شهر و تپه باستانی در محدوده کلاردشت. تپه کلار یکی از دیدنی ها و آثار تاریخی بخش کلاردشت است که نقش مهمی در روشن شدن ابهامات باستانشناسی حاشیه جنوبی دریای خزر دارد.

جام طلایی دو شیر یا جام کلاردشت یکی از آثار باستانی است که در تپه کلار کشف شده است. قدمت این جام حدود ۸۰۰ سال پیش از میلاد است. جام طلایی کلاردشت در تهران موزه ی ایران باستان نگهداری می شود.

هتل نیمه ساخته بجا مانده از زمان رضا خان و به اصطلاح کلاردشتی ها ، میهمان خانه خرابه در شهر حسن کیف، از زمان جنگ جهانی دوم نمودی از شیوه معماری آلمانی ها در ایران در زمان رضاشاه است . اکثر مسافران در هنگام گشت و گذار در شهر و خرید سوغاتی های کلاردشت از قبیل کلوچه ی کا کا و برخی مرباهای ویژه می توان خریداری نمود.

کاخ اجابت:

کاخ اجابت در دوره پهلوی، در روستای اجابت از بخش کلاردشت ساخته شد. این کاخ در محلی مشرف به منطقه کلاردشت بنا شده، تزئینات و گچبری‌هایی زیبا به شیوه معماری اروپا دارد. محوطه این کاخ بسیار زیباست و در داخل آن لوسترهایی نفیس و گران قیمت قرار دارد. حیاط کاخ پوشیده از درختان سرو سرسبز است و در حال حاضر به عنوان استراحت گاه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

دهکده ییلاقی و جنگل مازیچال

منطقه ای بسیار بکر و دیدنی، در فاصله 50 کیلومتری از شهر عباس آباد و 15 کیلومتری کلاردشت واقع شده است.

جنگل مازیچال از ییلاقات عباس‌آباد بوده که روستا‌های هردوآبرود، کاظم‌کلا، سی‌بن و دراسرا را شامل می‌شود،

منطقه‌ایدر ارتفاعات دشت کلاردشت که از ابر‌ها نیز بالاتر است. اگر از جاده‌ای که از بین کلاردشت به سمت ماز�

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.