مدیریت امور اداری و رفاه شهرداری اصفهان

وبلاگ معرفی مراکز فرهنگی، مذهبی و رفاهی، مدیریت امور اداری و رفاه شهرداری اصفهان - اطلاعات سفر به ایران

مدیریت امور اداری و رفاه شهرداری اصفهان

وبلاگ معرفی مراکز فرهنگی، مذهبی و رفاهی، مدیریت امور اداری و رفاه شهرداری اصفهان - اطلاعات سفر به ایران

معرفی کامل جاذبه ها و شهرهای نزدیک ویلاهای چابکسر و رودسر

معرفی کامل جاذبه ها و شهرهای مجاور ویلاهای سپاهان  

شهرداری اصفهان  

 

 (چابکسر استان گیلان)

  

ادامه مطلب را مطالعه فرمایید
 

 

 (چابکسر استان گیلان)

 


درباره شهرستان رودسر

درباره رودسر

شهرستان رودسر در زمان‌های قدیم به بخشی از «رانکوه» در شرقی‌ترین ناحیه گیلان تعلق داشت. این منطقه از شمال به دریای مازندران، از جنوب به سلسله جبال البرز و رودبار ( عمارلو) و از غرب به لنگرود و دیلمان و از شرق به استان مازندران محدود می‌شد. 

شهرستان رودسر شرقی ترین شهرستان استان گیلان؛ با وسعتی حدود ۱۳۴۰ کیلومتر مربع و با جمعیتی حدود 150 هزار نفر، در شرق استان گیلان و سومین شهر وسیع گیلان می‌‌باشد.  در 70 کیلومتری شرق شهرستان رشت و 40 کیلومتری رامسر واقع شده. (یعنی مرز بین گیلان و مازندران) قومیت مردم رودسر گیلک و به زبان گیلکی با لهجه «بیه پیش» (شرق گیلان) تکلم می کنند.

مردم رودسر عمدتاً کشاورزند و به کار زراعت برنج، چای، مرکبات و صیادی ماهیان خاویاری و غیرخاویاری مشغولند. بافت چادرشب، حصیر، جوراب پشمی، زنبیل، نمد بافی و تولید انواع سرامیک و سفال را نام برد که اغلب در یکشنبه بازار رودسر عرضه می‌‌گردد و رونق خوبی هم دارد. 



جاذبه های گردشگری و تاریخی  رودسر

_ ساحل بسیار زیبا و آرام رودسر به طول ۴۰ کیلومتر هرساله پذیرای خیل مشتاقان دریا می‌‌باشد

_ یکشنبه بازار رودسر، عرضه مایحتاج ضروری و محصولات باغی و دامی توسط مردم منطقه

_ مهمترین کوههای می توان:  ناتشکوه، کلمازو، خشت چال و قله معروف سمام  اشاره کرد.

_ بنای تاریخی شهرداری: شهرداری رودسر در استان گیلان نمونه ای از دوره تحول در معماری ایران است بنای تاریخی شهرداری رودسر در جنوب غربی میدان امام رودسر واقع شده است شهرداری رودسر بنایی است مربوط به دوره پهلوی اول که دارای گچبری های بسیار زیبایی می باشد که در دهه اول دوره پهلوی با الهام از مغرب زمین و اکثرا توسط معماران آلمانی یا ارمنی بنا گردیده است .  این مجموعه به دلیل اهمیت آن که بازگوی خاص از یک دوره تحول معماری ایرانی است که در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

_ پارک جنگلی له له رود: این پارک در منطقه ساحل غربی روسر قرار دارد رودخانه آرام و تالابی در آن جاری است در انتهای جنگل و نزدیک  ساحل خانه های روستایی پراکنده در آن وجود دارند، با درختان صنوبر و سوزنی برگ پوشیده شده است

کاخ نهارخوران

کاخ اختصاصی رضاشاه  در رودسر  این کاخ در محوطه پارک و جنب ساختمان فرمانداری شهرستان رودسر ، در خیابان شهدا واقع شده و بنایی است مستطیل شکل به ابعاد 13×23 متر که دو فضای نعلی شکل در قسمت شمالی دارد. 

مختصات بنا همان است که کم و بیش در دیگر کاخهای دوره ی پهلوی وجود دارد. بنایی است دو طبقه که با سیمان نماسازی شده و دارای سقف شیروانی است. اتاق ها و سالن اصلی دارای گچ بری های ساده است. این کاخ زمان کوتاهی برای اقامت های موقت مورد استفاده رضاشاه واقع شده و بیشتر به صورت یک بنای تشریفاتی آن را نگهداری کرده اند.

سایر مناطق: منطقه گرما بدشت و زیاز، منطقه لسبو و منطقه آسمانرود در اشکور علیا، ،  پارک جنگلی لله ورد،  پارک جنگله، رامن لنگه، گنبد هشت ضلعی پر محله، لله رود، وارجارگاه رودخانه پل رود



زیارتگاهها و اماکن مذهبی: مسجد جامع تمیجان و قبور سادات مرعشی،   بقعه متبرکه یحیی دلیجان،    بقعه متبرکه آقا سید محمد،   بقعه متبرکه سید عبدالله،    بقعه متبرکه نصر الدین،    بقعه متبرکه نصر کیا،   بقعه متبرکه آقا سید معین و آقا سید مبین،   بقعه متبرکه سید مرتضی،   بقعه متبرکه سیده بی بی سکینه، ارامگاه ابوجعفر تایری حسنی، بقعه امیر بنده



پل خشتی و مسجد تمیجان: این بنای تاریخی مربوط به اوایل دوره صفویه و دوره کیائیان می باشد زمانی که روستای تمیجان به عنوان پایتخت شرق گیلان (رانکوه ) مطرح بود این بنا از بناها پل های زیبای کشور است ساخته شده است، مکان روستای تمیجان و مسجد تمیجان از آثار دوره خاندان کیا می باشد.

این پل ۶ کیلومتری جنوب غربی رودسر گیلان روی رودخانه تمیجان احداث شده‌است. از نوع طاق‌ها و مصالح به کار رفته است.

گنبد پیرمحله:  این بنای آجری مربوط به اوایل دوره صفویه از دوره کیانیان می باشد، بنای مورد بحث با توجه به ساختار که در علم معماری بسیار جالب است، به عنوان یکی از عجایب گیلان شناخته شده است.

جنوب شرقی رودسر – در فاصله 7کیلومتری حسنک سرا – بطرف جاده رحیم آباد – کنار جاده آسفالت روستای پیر محله واقع شده است. این بقعه دارای یک ایوان کوچک در سمت ورودی و دو اتاق کوچک در طرفین آن است. گنبدخانه به شکل هشت ضلعی و ساده ساخته شده، سطح آن را با گچ، اندود کرده اند. قطر دیوارها حدود 65 و قطر دیوار گنبد حدود 115 سانتیمتر است، با توجه به معماری بقعه ، از جمله استفاده از قوس های جناقی تیز، پیش آمدگی قرنیزهای فوقانی و نوع گورسازی که شبیه سردابه است، این بنا شباهت به معماری دوره ایلخانی دارد.

ساحل رودسر ورامدشت

ساحل رودسر و رامدشت از جمله نقاط دیدنی در شهرستان رودسر واقع در استان گیلان است ساحلی به طول ۳۰ کیلومتر که به دلیل نزدیکی کوه با دریا در این منطقه جغرافیایی، چشم‌انداز زیبایی را به خود اختصاص داده‌ است به همین دلیل، رودسر به مهمترین مرکز والیبال ساحلی در ایران تبدیل شده است. پارک ساحلی به وسعت 10 هزار متر مربع به همت شهرداری رودسر همچنین دارای بازارچه صنایع دستی و حدود 30 باب سوئیت اقامت موقت، سرویس بهداشتی، وسایل بازی کودکان، پارکینگ و مجتمع تجاری، نمایشگاه صنایع دستی و گردشگری می باشد. از دیگر جاذبه های گردشگری ساحل رودسر ایجاد سایت هوایی پروازهای سبک گردشگری تفریحی آن است.

رامدشت: منطقه توریستی – گردشگری رامدشت در واقع محله ‌ای زیبا و ساحلی واقع شده، علت نامگذاری این محله به گذشته ‌های نه چندان دور می ‌رسد که محل رام کردن اسب ‌های وحشی بود که تقریبا محلی مسکونی نبوده بلکه پر از دشت‌های سرسبز و دست نخورده بود.

محله رامدشت از شمال به دریا از جنوب به روستای کَلدَرِه و زمین‌های کشاورزی برنج، از شرق به گسکرمحله و از غرب به میدان معلم منتهی می ‌شود، رامدشت یکی از پایین ترین نقاط ساحلی کشور محسوب می ‌شود. رامدشت دارای ساحلی زیبا حدود 5 کیلومتر است که هرساله پذیرای عده زیادی گردشگر از سراسر کشور جهت شنا و ماهیگیری است.

استخر رامدشت، که حدود 9000 متر مربع در مرکز رامدشت واقع شده است یکی دیگر از جاذبه های طبیعی رودسر است. در این استخر با شروع فصل سرما انواع پرندگان از جاه های دور مهاجرت کرده و خود را به آن می رسانند. در این استخر انواع ماهی ها، از جمله کپور، کپور چیک، اسلک و…یافت می شود که در فصل صید ماهیگیران را به سوی خود می کشاند. در کنار این جاذبه ها، جنگل ساحلی رامدشت، دشت های رامدشت و شالیزارها نیز دیدنی است


منطقه سفیدآب رحیم آباد رودسر


منطقه سفیدآب رحیم آباد رودسر و آبشار زیبای آن با چشمه‌های زلال و متعدد که از – کوههای پر برف سرچشمه گرفته و از میان جنگل‌های انبوه می‌‌گذرد – چشمه زیبا و خروشان آسمان رود واقع در ۴۵ کیلومتری رحیم آباد رودسر در منطقه اشکورات علیا، منطقه سرسبز و فوق العاده دیدنی اشکورات با طبیعتی بکر

پارک جنگلی سفید آب

پارک جنگلی سفید آب رودسر این طرح با اهداف توسعه صنعت توریسم در استان و استفاده های تفرجی و تفریحی و حفاظت و حمایت از جنگل تهیه و طراحی گردیده است به طوریکه منطقه جنگلی سفید آب و چشمه های متعدد آن در داخل محدوده و ضرورت حفاظت جنگلهای در حال تخریب محدوده از الویت بالایی جهت تبدیل به پارک جنگلی برخوردار بوده است. طرح شامل جنگلهای آبخیز پلی رود بوده که فاصله این محل تا رحیم آباد12.5کیلومتر و تا مرکز شهرستان رودسر30کیلومتر می باشد.

_ سماموس مرتفع ترین قله گیلان در ناحیه ی کوهستانی رحیم آباد رودسر قراردارد و ارتفاع آن 3620 متر از سطح دریا می باشد و از نظر ناهمواریها از دو قسمت کوهستانی و جلگه ای تشکیل یافته است که بخش کوهستانی قسمت اعظم این شهرستان را در برگرفته و جزء کوههای البرز غربی است و «اشکور» خوانده می شود. این کوهها سرچشمه برخی از رودهایی است که به حوضه آبریز دریای خزر در محدوده شهرستان رودسر می ریزند. 

جاذبه هایی گردشگری اشکور 
اشکورات  رودسر

اشکور جزء بخش رحیم آباد شهرستان رودسر و در جنوب شهر کلاچای به سمت رحیم آباد قرار گرفته است،

دره ای شمالی جنوبی در مرز استانهای مازندران و گیلان می باشد که از رحیم آباد گیلان جاده ی آسفالته آن آغاز می گردد و با گذشتن از مسیری پر پیچ و خم و طولانی، (‌سواری حدود 2 ساعته) و با پشت سر گذاشتن مسیر های فرعی فراوان که به روستاهای کوهستانی این منطقه می روند وسیع ترین قسمت اشکور در رحیم اباد رودسر قرار دارد

 اشکور در امتداد سلسله کوه‌های البرز قرار دارد و از جنوبی‌ ترین نقطه شهرستان رودسر آغاز و تا جنوبی‌ ترین نقطه شهرستان رامسر ادامه دارد محدوده اشکور از جنوب به قزوین از مغرب به املش و رودبار الموت و از شرق به بخش کوهستانی شهرستان رامسر- تنکابن و از شمال به دامنه ‌های کوهستانی رحیم آباد و رامسر متصل است.

این منطقه، به علت دارا بودن چشمه سارها، دریاچه ‌های طبیعی، چشمه‌ های آب معدنی، رودخانه ‌های زلال و غارهای فراوان و پاکی هوا توجه گردشگران گیلان را به خود جلب کند.

مناطقی از کوهستان‌ های اشکورات بر اثر کاوش‌های انجام گرفته به آثار و شواهد گوناگونی مخصوصا قبور مربوط به دوران نبوع تا دوران ساسانی و بعضا نیز از دوران اسلامی نیز بدست آمده و این خود نشان از قدمت منطقه دارد، منطقه اشکور علاوه بر داشتن آب و هوای ییلاقی، منایع زیر زمینی، باغات فندق و گردو، زمین های مزروعی گندم و جو٬ عدس و لوبیا، سیب زمینی، سیر و پیاز و گیاهان دارویی از قبیل گل گاوزبان، بنفشه، کنگر، گل پر، گزنه، گون، همیشه بهار، قارچ های خوراکی، بابا آدم (کو لا کولا) و … را می توان نام برد.

چشمه آب معدنی و آب گرم سجیران

          چشمه سجیران در منطقه اشکورعلیا در بالادست روستا های نیلو، جیرکل، سجیران (در قسمت شمال شرقی) در یک مسیر کوهستانی و در لابلای جنگل انبوه قرار دارد، گفته می شود این آب معدنی در درمان بیماریهای کلیوی، کبدی و گوارشی، مبتلایان به سنگ کلیه آب چشمه را در بطری ریخته و به محل سکونت خود می برند، البته براساس نظر کارشناسان بدیهی است که با از بین رفتن گاز و فعل و انفعالاتی که انجام می شود آب، برخی از خواص درمانی خود را از دست می دهد و بهتر است با حضور در منطقه از فواید آب این چشمه بهره مند شد.

آب چشمه سجیران بسیار گواراست،  آب این چشمه جرم و رسوب را به راحتی و در مدتی کم حل می کند، درآزمایشهای به عمل آمده آب این چشمه برخی از انواع سنگ کلیه را در مدتی کمتر از یک شبانه روز کاملا در خود حل کرده است.

می گویند استحمام با آب چشمه سجیران در درمان بیماریهای پوستی بخصوص قارچ انگشتان و سایر نقاط بدن تاثیر زیادی دارد، به طوری که پس از یکی دو بار استفاده از آب این چشمه، این بیماری بهبود یافته و پوست به حالت عادی بر می گردد.

بقعه هفت امام روستای رودبارک:  این بقعه در نزد مردم اشکورات دارای ارزش و اعتبار مذهبی بسیار بالایی است در کنار این بقعه مزار بسیاری از علمای که در حوزه های مختلفی در حال تدریس بودن بعد از وفات به اینجا منتقل شده اند وجود دارد، رحیم آباد – دهستان اشکور سفلی – روستای رودبارک

رودخانه پلرود : از جاده طاهر سرا:  این رودخانه بعد از رودخانه سفیدرود بیشترین حجم آبدهی و مقدار مصافت را طی می کند – در مسیر این رودخانه چشم اندازهایی چون سفید آب و اشکوراتو غیره را می توان مشاهده نمود.

دسترسی: بخش رحیم آباد – دهستان طول لات – روستای آزارکی و طاهر سرا

قلعه گردن تول لات: این قلعه در شرق استان گیلان در محور رحیم‌آباد به اشکورات ودر 1 کیلومتری روستای تول لات قرار دارد. در برخی کتب تاریخی استان گیلان قدمت این قلعه را به دوران سلجوقی نسبت داده اند.

روستای پلام – فلام: پلام یا فلام روستایی از توابع بخش رحیم ‌آباد شهرستان رودسر در استان گیلان ایران است پلام روستایی زیبا در 22 کیلومتری شهر رحیم آباد و در ساحل غربی رودخانه پلورود و یک کیلومتری جاده رحیم آباد به اشکور و در ارتفاع 750 متری در میان جنگل انبوه قرار دارد. روستای پلام – فلام از بافت قدیم و جدید برخوردار است و خانه ها عموما دوطبقه اند. روستا کاملا در پای کوه و شیب آن به طرف رودخانه می باشد. شغل اصلی مردم آن کشاورزی است. این روستا دارای 6 محله به نام های جیرپلام، کاروانسراسره، کندسرمحله، چکر کینه، میان محله، سره محله می باشد.

ـ روستای رودبارک: با روستاهای نرکی و توسه چال همسایه است و در 35 کیلومتری بخش رحیم آباد و 50 کیلومتری جنوب شرقی شهرستان رودسر واقع شده است.

کوه عروس و داماد:  کوه عروس و داماد یکی از عجایب اشکورات است که در روستای زیاز واقع شده است. این روستا با روستاهای آغربن کندسر، گرمابدشت، دیورود و سجیران همسایه بوده و در 26 کیلومتری بخش رحیم آباد و 41 کیلومتری جنوب غربی شهرستان رودسر واقع شده است. در شمال منطقه سی پل، کوه سنگی با شیب بسیار تند واقع شده است که در بالاترین نقطه آن دو مجسمه سنگی به شکل عروس و داماد قرار دارد.

کوه عروس و داماد به واسطه اینکه در بین کوه‌های دیگر اشکور از زیبایی و شکوه خاصی برخوردار است، نظر هر بیننده‌ای را به خود جلب نموده و ناخودآگاه متوجه عظمت خالق هستی که باعث این همه زیبایی است، می‌کند.

ـ دریاچه روستای صمد آباد از دهستان شوئیل یکی دیگر از زیبایی های منطقه اشکورات گیلان است که در روستایی صمدآباد قرار دارد. این روستا با روستاهای اکبرآباد، برمکوه، تلابنک، وگلخانی، دشتک و زراکی همسایه است و در 54 کیلومتری بخش رحیم آباد و 69 کیلومتری شهرستان رودسر واقع شده است.

ـ غار واردار – روستای دلیجان، غار وادار روستای دلیجان از دیگر زیبایی های اشکورات است. این روستا با روستاهای تواسانکش و یاسور همسایه بوده و در 47 کیلومتری بخش رحیم آباد و 62 کیلومتری شهرستان رودسر واقع شده است. این غار، آثار آبادی و آجرهای قدیمی در کجیل سرا، آسیاب قدیمی بومی تله از نقاط معروف و قدیمی این روستا به شمار می‌رود.

غار وادار در شرق روستا قرار دارد و از منطقه ونکش شروع و تا غار وادار امتداد دارد. در فاصله این دو نقطه که بصورت تونلی زیرزمینی است دهانه آن در منطقه وادار گشاد و پهن می‌ شود. این غار در امتداد سرچشمه رودخانه آسمانرود واقع شده و از حیث قدمت دارای تاریخ بسیار دور و درازی است و از دیگر جاذبه های گردشگری اشکور به حساب می‌آید.

ـ دارگردان رجه – روستای گیری: دارگردان رجه در روستای گیری واقع شده است و این روستا با روستاهای کیاشکول، میانرود و محمودلات همسایه بوده و در 68 کیلومتری بخش رحیم آباد و 83 کیلومتری جنوب شرقی شهرستان رودسر واقع شده است. این روستا در منتهی الیه اشکور بالا و در پای قله معروف بزاکو قرار گرفته است. در میان منطقه زورو و قله بزاکو، دارگردان رجه واقع شده است که استان گیلان و استان مازندران را از همدیگر جدا می‌کند.

ـ سرچشمه رودخانه آسما نرود – روستای گیری، سرچشمه رودخانه آسمانرود واقع در روستای گیری است و آسیاب قدیمی در جنوب روستا قرار دارد. این آسیاب یکی از معدود آسیاب‌های اشکور است که از مناطق دور و نزدیک برای آسیاب کردن گندم، مورد استفاده قرار می‌گیرد. علت اصلی وجود این آسیاب، آب فراوانی است که از دهانه یک سنگ بزرگ در سرچشمه رودخانه آسمانرود بیرون می‌آید. چشمه آسمانرود به علت صافی و زلالی آب به این نام معروف است و به عنوان یکی دیگر جاذبه های گردشگری اشکور معرفی شده است.

ـ تونل روستای یازن، تونل طولانی یازن یکی دیگر از جاذبه های اشکورات گیلان است که در روستای یازن قرار دارد. یازن با روستاهای تمل، نارنه و سپارده همسایه است و در 118 کیلومتری جنوب شرقی شهرستان رامسر واقع شده است. در این روستا در انبارکاه شخصی به نام صدرالله یازنی یک تونل بسیار طولانی وجود دارد که به عقیده اهالی راه به جایی دارد.

و نکته آخر آنکه فندق یکی از محصولات استراتژیک مناطق اشکورات رحیم آباد شهرستان رودسر بوده و ۱۵هزار خانوار به کار کشت فندق در این شهرستان مشغول هستند. شهرستان رودسر از لحاظ تولید سطح زیر کشت فندق در کشور مقام اول را دارد و درصد بالایی فندق کشور در استان گیلان بویژه اشکورات رودسر تولید می‌شود. همچنین علاقمندان به گیاهان دارویی می توانند گیاهان دارویی خصوصا گل گاوزبان را از این منطقه تهیه کنند.



آبشار میلاش

آبشار سحر انگیز میلاش؛ شاخص ترین، بزرگ ترین و زیباترین آبشار منطقه رحیم آباد است که در یک کیلومتری غرب روستای میلاش و در مسیر رودخانه میلاش قرارداشته و از کوه بندبن سرچشمه می گیرد و درارتفاع ۸۰۰ متری از سطح دریا و در۷۰۰ متری غرب رودخانه پلورود قراردارد.

روستای میلاش در ۳۰ کیلومتری بخش رحیم آباد و ۴۵ کیلومتری جنوب غربی شهرستان رودسر واقع شده و از روستاهای دهستان اشکور سفلی است، به غیر از این آبشار منطقه ” کهنه سره ” از نقاط باستانی روستا بوده و سکونتگاه انسان های گذشته به شمارمی آید.

آبشار میلاش در حدود ۵۰۰ متری بر راه مالرو تکنفره پیاده روی جنگلی قدیم و جدید میلاش به لامشکن در میان درختان جنگلی ممرز، پلت و میان دره مازی بن و روستای میلاش کوچک قراردارد.

این آبشار به ارتفاع ۲۵ متر، عرض هشت متر و مساحت ۱۵۰ متر است، آب از شیب ۸۵ درجه به پایین با فـشار سرازیر می شود. در تابستان هفت پره آبی دارد و عمق استخر آن در۷۰ سانتی متر متغیر است چون آب آن بصورت پلکانی سقوط می کند استخری عمیق پای آن ایجاد نشده است.

درجه حرارت آب بین ۱۵ تا ۲۰ درجه سانتیگراد متغیر است و مساحت حوضچه آن ۳۰ متراست، صخره سنگی ایجاد شده در محدوده آبشار ۳۲ متر است.

وجود غارهای زیبا:     همچنین وجود غارهایی مربوط به انسان‌های ماقبل تاریخ در این منطقه حاکی از زندگی انسان‌های اولیه می باشد که می‌‌توان به غار دیارجان نزدیک آشورآباد و غار کبیران نزدیک گرمابه دشت رودسر و غار سرد دره در روستای شاهیجان اشکور اشاره کرد.

غار اسب طویله:  این غار در روستای گیری از توابع منطقه اشکور علیا و سیارستاق ییلاقی در شهرستان رودسر واقع شده است.

منطقه جنگلی سیاهکل رود

حدفاصل چابکسر – کلاچای و در ضلع جنوبی جاده اصلی راهی به سمت کوهستان منشعب می شود. ابتدای جاده منطقه دهستان سیاهکلرود است و انتهای آن ییلاق جواهردشت می باشد . طول جاده به 50 کیلومتر نمی رسد.



جواهر دشت:  منطقه زیبای جواهردشت در ۲۶ کیلومتری محله سیاهکلرود در شرق استان گیلان و در شهرستان رودسر واقع شده است.

- طبیعت بکر، دشت های وسیع و سرسبز، هوای پاک، سکوت وصف ناپذیر، چشم اندازهای حیرت انگیز و… همه و همه در این منطقه زیبا در شرق گیلان جمع شده تا گردشگران به این سوی کشانده شوند.

برای رفتن به جواهر دشت بهتر است از سیاهکلرود سوار بر جیپ های مسافرکش شد که معمولاً بیش از ظرفیت مسافر سوار می کنند، از خیاط محله، سجیدان و رودخانه سجیدان می گذریم و وارد چاشت خورلات (چاشت به معنی ناهار) که مکانی تفریحی و گردشی است می شویم.  قلل این منطقه به طور زنجیر وار به یکدیگر متصل است و بهشت کوهنوردان است

فاصله سیاهکلرود تا جواهر دشت از میان جنگل های انبوه و درختان سربه فلک کشیده و رودخانه و دره و کوه می گذرد، با این که باید از مسیر جاده خاکی بگذریم اما سرسبزی، این مشکل را هموار می کند و در یک چشم به هم زدن از مسیر ۲ ساعته رد شده و به محله زیبای جواهردشت می رسیم.

قبل از ورود به محله جواهردشت آستانه متبرکه «نقره عباس» در دشتی زیبا و وسیع قرار دارد که معمولاً اهالی و مسافران برای زیارت و سیاحت به آنجا می روند تا چشم انداز زیبای آن را ببینند. وجود گیاهان زیبا مانند «میش گوش» و انواع گل های مختلف با رنگ های متفاوت از جمله زیبایی های این منطقه است، از کنار بقعه، محله و خانه های زیبای آن که با سقف های شیروانی دیده می شود، که روز به روز بر تعداد خانه ها افزوده می شود.

طبیعت زیبا، باصفا و دیدنی جواهر دشت قلب ها را گرفتار و پایبند خویش می سازد. این همه نشاط و سرور و جنب و جوش را باید مرهون هوای سالم و روح بخش کوهستانی جواهر دشت بود. سبزه زارانی چون ناصره دشت، لووه سر و… هر بیننده و پرنده و چرنده را به تحرک و نشاط وامی دارد.

در ضلع جنوبی جواهردشت قله بلند و زیبای سماموس با غرور و سرافرازی قد برافراشته و با ارتفاع ۳۶۲۰ متر از سطح دریا جواهر دشت را در پناه خویش گرفته است. 

زمین مرغوب و با ارزش و هوای پاک و سالم همه و همه دلیلی بر جواهر دشت بودن این منطقه است. بازاری در نقطه ورودی این آبادی وجود دارد و دکان های قصابی، خواربار فروشی و قهوه خانه در آن واقع شده است و مردم خونگرم و میهمان نواز در این خطه سرسبز زندگی می کنند.

همه ساله مسابقات کشتی گیله مردی و طناب کشی و اسب دوانی و… با مشارکت سازمان میراث فرهنگی گیلان و بخش خصوصی در این منطقه زیبا برگزار می شود که خیل عظیمی از علاقه مندان و گردشگران را به این منطقه می کشاند.

گفتنی است در زمستان به دلیل سرما و بارش شدید برف جواهردشت خالی از سکنه است.

شهر کلاچای 
این شهر در شهرستان رودسر قرار دارد. برنج، چای، مرکبات، کیوی، انواع ماهی‌های استخوانی خزر از محصولات این شهر و باغات مرکبات و مزارع برنج، سواحل زیبا و مجتمع ساحلی نگین شمال از چشم‌اندازهای زیبای این شهر است.

کلاچای از دیر باز بعنوان بازار داد و ستد محصولات کشاورزان منطقه بوده و پنجشنبه بازار کلاچای مهمترین بازار محلی شرق گیلان است که در آن مردم از شهرها و روستاهای مجاور به عرضه و خرید و فروش محصولات خود می‌پردازند. شغل اصلی ساکنان آن کشاورزی و صیادی بوده و محصولات عمده آن برنج، چای و مرکبات و کیوی و انواع ماهی است.

جاذبه های گردشگری: 

از مراکز زیارتی و گردشگری کلاچای میتوان به : مسجد جامع و بقاع متبرکه امیربنده بی بالان و ماچیان و سایر امامزاده های شهر و بخش کلاچای چشم اندازهای طبیعی ساحل زیبای شهر کلاچای، مجتمع ساحلی کلاچای، مناظر مزارع برنج کلاچای به خصوص در شش ماهه اول مناظر باغات چای و مرکبات جنگل دهقان ماچیان، ارتفاعات کوهپایه‌ای مناطق جنگلی واجار‌گاه، جاده واجارگاه به روستای زیبای بزکــویه، پارک شهر و مجتمع ساحلی و سالم‌سازی نگین شمال و… هتلها و مجتمع های اقامتی اشاره کرد.



شهر دیدنی املش

شهرستان املش در فاصله 75 کیلومتری شهر رشت با جمعیت 150000 نفراز شمال به دو شهرستان لنگرود و رودسر از غرب و جنوب به شهرستان سیاهکل و از شرق به رحیم آباد رودسر محدود است . آب و هوای املش به علت قرار گرفتن در کنار ارتفاعات سرسبز و ییلاقات، بسیار مطبوع می‌باشد. قومیت مردم املش گیلک با لهجه بیه پیش (شرق گیلان) وگویش املشی تکلم می‌کنند. 

از محصولات عمده کشاورزی می‌توان برنج، چای، گندم، فندق، مرکبات. گیاهان دارویی، فرآورده‌های دامی و عسل و ابریشم را نام برد اما قسمت اعظم زمین‌های کشاورزی زیر کشت چای است و محصولات چای املش حدود 32 درصد کل تولید کشور می‌باشد عرضه محصولات بدست آمده در روز سه شنبه انجام می‌شود و سه شنبه بازار املش نمونه کاملی از بازارهای سنتی گیلان می‌باشد که مردم این منطقه با حضور گسترده رونق خاصی به آن می‌بخشند،

پل رود (پله رود یا پلورود) و شلمان‌رود, مهم‌ترین ‌رودخانه‌های ‌این‌ منطقه‌اند. پل‌ رود, بزرگ‌ترین‌ رودخانه شرق‌ گیلان‌ است‌. 

مکان ها و جاذبه های گردشگری شهرستان املش

*تالاب زر بیجار املش مناطق ییلاقی و باغات چای *غار لیاروی واقع در روستای لیاروی بلوردکان املش *غار تلاین گورج و هفت خم تله سر                                 *بافت تاریخی شهر املش * یخچال طبیعی ملجه دشت                                            *دهکده ییلاقی خسیب دشت * هلودشت                                                        *چشمه آب معدنی لوزان *برج تاریخی میل امام                                        * ساختمان قدیمی محمد تقی خان صوفی سیاوش *ساختمان قدیمی عبدالعلی خان صوفی               *ساختمان قدیمی گوهر تاج خانم *سه شنبه بازار املش                                         *آرامگاه چهار تن از سلاطین کیایی .





معرفی چابکسر رودسر شرقی ترین شهر استان گیلان و جاذبه های آن

چابکسر

چابکسر، دروازه ورودی بهشت گیلان، شهری بر مسیر جاده ساحلی خزر، شهری با زیبایی های خدادادی، مرز بین گیلان  و مازندران  بوده که توسط  رودخانه  سمام  (سامان رود) از استان مازندران  - رامسر  جدا  می شود. 

این شهر در منتهی‌الیه خاوری استان از شمال به دریای خزر، از شرق به شهرستان رامسر در استان مازندران، از جنوب به رشته کوه البرز و از غرب به کلاچای محدود است.

این شهر در کوتاهترین فاصله بین کوه و دریا (حداکثر ۱۳۰۰) متر جای گرفته است، با توجه  به خصوصیات جغرافیایی حاکم  بر منطقه. یعنی  رشته کوه البرز  و دریای  خزر،  چابکسر  از نظر  جاذبه های گردشگری  از تنوع  ویژه ای  بر خوردار  می باشد. مسافران و گردشگران  با حضور  خود  در چابکسر  در کوتاه‌ترین  فاصله  زمانی می‌توانند  از مواهب  دریا  و همچنین  زیباییهای عرصه‌های  جلگه‌ای  کوهپایه ای  کشتزارها چشمه‌سارها ، رودها و سکونت گاههای انسانی بهره مند شوند.

فاصله‌ی آن با رامسر  8 کیلومتر، کلاچای 20 کیلومتر، رودسر 30 کیلومتر، و با  مرکز استان  یعنی شهر  رشت  103 کیلومتر  با عباس آباد مازندران 60 کیلومتر می باشد.

با توجه به خصوصیات جغرافیایی حاکم بر منطقه، یعنی رشته کوه البرز و دریای خزر، چابکسر از نظر جاذبه‌های گردشگری از تنوع ویژه‌ای برخوردار است.

همچنین پرورش  گل و گیاه  به صورت  چشمگیر و گسترده  اقلیم  مناسب  منحصر به  فرد چابکسر  را نه در گیلان  و مازندران  بلکه  در خاور میانه  در ذهن  تداعی  می کند. 

در گستره جغرافیایی چابکسر ۴ محصول عمده کشاورزی یعنی برنج، چای، مرکبات و کیوی در کنار همدیگر عمل می‌آیند.

جاذبه ها و دیدنی های شهر چابکسر 

این شهر دارای مناطق دیدنی از جمله:   مجموعه ساحل و اقامتی چابکسر، دریا و طرح سالمسازی دریای گلسرخ چابکسر، منطقه جنگلی و کوهستانی سرولات   که مناظری به واقع دیدنی چشم نواز و بدیع دارد، بقاع متبرکه

روستاهای قاسم آباد علیا و سفلی و قلعه بندبن 
قاسم‌آباد یکی از روستاهای اصیل و تاریخی ایران، واقع در شرق گیلان و از توابع شهرستان رودسر است. قاسم آباد ، از دو بخش قاسم آباد علیا  و قاسم آباد سفلی تشکیل می‌شود.

منطقه قاسم آباد در شهرستان رودسر و در شرق گیلان دارای ویژگی فرهنگی خاصی است،

لباس قاسم‌آبادی ، از قدیمی ترین و اصیل ترین لباس‌های ایران و مشرق زمین است که در جشنواره‌های بین المللی مختلف مد و لباس ، حائز جوایز ویژه شده‌است  لباس زنان قاسم آباد به دلیل تنوع رنگی زیاد و جذابیت بالابسیار معروف بوده و عمومیت پیدا کرده است به طوری که نشانه هایی از این لباس در نقاط دیگر جلگه شرق گیلان دیده می شود.

قلعه بندبن قاسم آباد  

قلعه بندبن با برجی به ارتفاع ۱۲ متر در روستای زیبا و کوچک بندبن در منطقه قاسم آباد شهرستان رودسر گیلان گنجینه ای زیبا از آثار باستانی استان است که بی شک چشم هر گردشگری را به خود خیره می کند.

بندبن، روستای زیبا و تاریخی است که در آن قلعه‌ ای سنگی، متعلق به دوران باستان وجود دارد که قدمت این قلعه به صدها سال پیش باز می گردد که ساکنان این نقطه جغرافیای از آن به‌ عنوان قلعه دفاعی در برابر حملات دشمنان دریای خود استفاده می ‌کردند.

معماری بی نظیر در کنار زیبای چشم انداز قلعه، شگفتی کارشناسان یونسکو را سبب شده، زیرا در ساخت این قلعه، از ترکیب خاصی از زرده تخم مرغ و ساروج به منظور استحکام میان سنگها استفاده شده ‌است. برج موجود، بخشی از یک قلعه بسیار بزرگ بوده که برج نگهبانی آن در بخش جنوبی قلعه و مشرف بر دهکده بندبن، هنوز نیز کاملا سالم باقیمانده‌ است.

برج بندبن در فاصله هزارمتری روستای بندبن دهستان اوشیان از توابع بخش چابکسر شهرستان رودسر در بر بلندای کوهی صخره ای قرار دارد. روی این دیوار درختان زیادی روئیده شده است، ضخامت این دیوار بیش از یک متراست.

بندبن روستائی زیبا و تاریخی با مردمانی فرهیخته و اهل دانش است که در آن قلعه ای سنگی متعلق به دوران باستان وجود دارد . قدمت این قلعه به هزاران سال پیش باز می گردد که ساکنان این نقطه جغرافیائی از آن به عنوان قلعه دفاعی در برابر حملات دشمنان دریائی خود استفاده می کردند. در معماری این قلعه از مواد و ترکیبات خاص و کم نظیری استفاده شده است که با وجود رطوبت شدید هوا ، آنرا تا کنون پابرجا نگاه داشته است

برج بندبن در فاصله هزارمتری روستای بندبن دهستان اوشیان از توابع بخش چابکسر شهرستان رودسر در پنج کیلومتری از غرب جاده اصلی بر بلندای کوهی صخره ای قرار دارد، این برج در نزد اهالی منطقه به ” دُزبن “، ” دِزبن ” و ” بندبن ” شهرت دارد.

دسترسی به قلعه از راه شهر رودسر به روستای بندبن میسر است، باید وارد باغات مرکبات بندبن شد و با طی یک کیلومتر به برج رسید.

چشمه دمکش روستای فکجور: حدود ۵ الی ۶ کیلومتری چابکسر، در منطقه ای بسیار زیبا روستای فکجور اوشیان واقع شده است. این روستا از جنوب به سلسله جبال البرز، از شمال به روستای کرات محله، از غرب به میش سرا و از شرق به کبوتر آبکش ختم می شود.

از جمله آثار معروف ودیدنی این روستای فکجور چشمه ای است که از سالهای بسیار دور به چشمه دمکش معروف بوده است.

این چشمه در زیر درخت کهنسالی از گونه افرا واقع شده که از داخل گودال بزرگی که در زیر آن وجود دارد، آب به صورت گردابی بیرون می ریزد و آمدن آب چشمه دم به دم است یعنی گاهی چند ساعت و حتی چند روز خشک است و آبی ندارد و گاهی هم چند روز به طور مستمر آب دارد. آب این چشمه برای دفع سنگ کلیه و جبران کمبود آهن بسیار مفید و سودمند می باشد.

روستای سرسبز سرولات:  منطقه جنگلی و کوهستانی و روستای سرولات، در فاصله۳ کیلومتری جنوب چابکسر در کنار رودخانه پر آب آچی رود با رودی بسیار پرآب و زلال که نزدیکی آن به دریا - تلفیقی از یک شاهکار طبیعت می‌‌باشد،  در ابتدای دامنه شمالی البرز نظر هر بیننده تازه وارد را به خود معطوف می نماید .

با عبور از جاده جنگلی این روستا علاوه بر مشاهده چشم اندازهای جنگلی و سکونت گاههای انسانی دو طرف جاده ضمن قرارگیری بر فراز این روستا از بالا دست می توان کشتزارها و سکونت گاههای منطقه جلگه ای را مشاهده نمود، سه کیلومتر پس از از ابتدای نوار ساحلی با دو راه مواجه می شوید یک راه به طرف رستورانهای سنتی لذیذ  که بر روی کوه های سرولات و رستوران های دیگر این مسیر نیز کیفیت مطلوبی دارند، مسیر دوم به طرف روستای جنگسرا می رود.



روستای جنگسرا  :  روستای جنگسرا در سه کیلومتری روستای سرولات چابکسر واقع شده که مانند تابلوهای نقاشی زیبا و دلنواز است کسی که فقط یکبار این مسیر را تا جنگسرا آمده باشد مجاب می شود برای دفعات دیگر به جنگسرا بیاید. از روستای سرولات تا جنگسرا ۳ کیلومتر می باشد و دارای جاده آسفالته می باشد و آلاچیق های پذیرایی از مهمانان قرار دارد

این روستا به دلیل قرار گرفتن در دامنه کوه چشم انداز بسیار زیبایی دارد و شهر چابکسر و مناطق اطراف که در پایین دست قرار دارند به راحتی قابل مشاهده است. 


پارک زیبا وساحلی شهید انصاری: پارک جدید التاسیس توسط شهرداری چابکسر که با وجود فضای فوق العاده زیبای سبز آن و در کنار ساحل نیلگون و ماسه ای زیبای خزر با امکانات رفاهی و تفریحی چون فروشگاه صنایع دستی، کافه سنتی و پارک بازی کودکان جایگاهی در خور برای استراحت مسافران وگردشگران می باشد که در فاصله 1/5 کیلومتری از شهر چابکسر به سمت کلاچای قرار دارد . 
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.